Å gjøre varige endringer

Det å gjøre endringer er både tøft og utfordrende, og først av alt måtte jeg forstå hva jeg hadde behov for å endre. Til å begynne med forsto jeg ikke omfanget, og jeg opplevde at det var mye jeg måtte endre på, etter at jeg ble syk. Når jeg har gjort endringer har jeg jobbet med det over tid, for at det skal bli varig og bra for meg. Jeg regner med at andre også ønsker å gjøre endringer, og det som er flott er at alle kan endre ut i fra hva en ønsker eller har behov for. Utfordringen kan være at en ikke vet, og det må ryddes i. Derfor tar jeg med ordene til Whitemore;  

Det som er meg bevist
kan jeg gjøre noe med.

Det som er meg ubevist
kan gjøre noe med meg.
 

Noen endringer jeg har gjort de siste årene, har vært enkle å ta tak i og jeg har ikke brukt mye energi på det. Andre endringer har vært utrolig tøffe, og jeg er fortsatt ikke i mål. For snart 2 år siden satt jeg i samtale med psykolog, da skulle jeg gi råd til meg selv. Dette var hva jeg sa og skrev ned den dagen; 

Legg lista lavere ! 

Jobb med; 
Følelser
"Flink pike" 
Samvittighet 
Grensesetting 
Være god nok. 

Tøffe tinge å jobbe med ,men det går an. Dette henger sammen, og det er noe jeg jobber med det hele tiden. Det som er godt å se er at jeg begynne å bli bedre på alle temaene. Jeg merker at ja mennesket er der fortsatt, men ikke i nærheten av tidligere. Jeg har så lyst til så mye, men må passe meg så jeg ikke overdriver, for det går ikke lenger. Om jeg ikke orker det jeg syntes jeg burde, begynner det å kverne i hodet. Da går det på samvittighet og følelser, og jeg kjenner at jeg blir lei meg, og jeg kan oppleve at jeg ikke er flink nok/ bra nok. Det går også på det med grense setting, og selv om jeg har blitt mye bedre trenger jeg fortsatt å jobbe med det å sette grenser. Derav alle disse rettrettmulighetene jeg lager meg, og at jeg stort sett gjør avtaler med de som vet at jeg plutselig må avlyse. Når det gjelder å legg lista lavere og  "flink pike" har det stoppet seg selv på mange områder. Det på grunn av form min, jeg hverken klarer eller orker. Å være god nok har jeg en opplevelse av at jeg får til bedre når jeg er i form, men det er ikke bra i dårlige perioder. Jeg skulle så gjerne vært mer sammen med familie og venner, jobbet, vært mer sosial og orket å gjøre mye... mye mer enn hva jeg får til. Her streber jeg fortsatt med å aksepter at jeg må legge listen så lavt som jeg må, de dagene og periodene hvor jeg er i dårlig form. 

Jeg har jobbet med mye og kjenner at det er bra for meg. Jeg var på møte hvor temaet var trening. Da var formen bra, og jeg fikk starte opp med noe trening dagen etter. Det som er veldig bra er at jeg  ikke hiver meg på å start opp som en gal, det er sånn jeg gjorde før. Nå bruker jeg....Turen er målet ! For meg betyr det.....Her om dagen hadde jeg tenkt å trene styrke og balanse i 30 minutter, men kjente at formen ikke var den beste. Da justerte jeg ned tiden og øvelsene, så det ble en bra økt for meg. Når jeg går tur har jeg mål, men flere ganger i det siste har jeg snudd, for det har vært tungt. Tidligere gjennomførte jeg det jeg hadde satt som mål, om jeg var i form eller ei. Her har det skjedd en enorm endring, som er veldig positivt. Det har hjulpet veldig å bildegjøre.... Turen er målet ! og jeg bruker det i mange settinger.  

Her om dagen var jeg på foredrag, Tarmens medisin, med Berit Nordstrand. Det var mange tips og ideer, og veldig bra. Tidligere hadde jeg hivd meg over dette og startet opp, og helst med alt på en gang. Nå har jeg kjøpt boka og lest litt i den. Jeg har kjøpt inn grønn te, spelt mel, gresk yoghurt og syrna melk, så får jeg starte der. For meg er det bra å ha fokus på dette temaet. Men uten å ha dårlig samvittighet for at jeg ikke følger det til punkt og prikke, og uten å overdrive og være flinkest. 

Det var kanskje ikke en rød tråd, men det er viktig å tenke hva endringer gjør med oss. Jeg syntes det er avgjørende å bruke tid på de store endringene, og da blir det gjerne prøve og feile underveis. Målet mitt er at de endringene jeg gjør blir varige, og spesielt de som har med helse og livskvalitet å gjøre. Jeg er stolt av at jeg klare å begynne med litt forsiktig trening, og litt endring av kosten, uten å overdrive. Jeg er superfornøyd med at jeg klarer å legge listen mye lavere, i de fleste settinger. I tillegg merker jeg godt at jeg ikke lenger er så impulsiv, nå klare jeg å roe meg ned å tenke før jeg handler. Det kan være med på at jeg er mer tilstede i meg selv, som er en vesentlig del når jeg skal gjøre endringer. 

En herlig aprildag i 2016 på Ruseberget 

Da ønsker jeg deg en fin dag, om du skal gjøre endringer eller ei. Husk det er deg selv du skal måle deg mot, og ikke alle andre. Uansett hva du ønsker å endre så ta med deg......Vi er individer, og det som fungere for meg, fungerer kanskje ikke for deg. Det viktigste av alt.....Du er fasiten i ditt liv ! 


Avslutter med to sitater fra ordtak.no om forandringer;

Hvis du ikke forandrer noe  
vil ikke noe forandre seg.
(ukjent)

Det vi ønsker skal bli varig 
må vi forandre.
(Bill Clinton) 


Her er noen sider jeg har skrevet om tilsvarende tema;
Tankenes kraft 
Nyttårsforsett......hvordan går det ?

Kommentarer