Fysisk aktivitet gir meg bedre fysisk og psykisk helse, det gir meg glede og jeg opplever livskvalitet.

Nå nærmer det seg et år siden jeg var på yoga weekend. Jeg holdt på med yoga frem til midten av juni, og hadde tenkt å starte opp etter sommerferien, men ......det gikk ikke ! Energien var i bunn, kroppen verket mer enn tidligere, og når jeg prøvde yogaøvelse hjemme skjønte jeg at det ikke kom til å gå. Det var så mye jeg ikke fikk til, og jeg fikk mer vondt om jeg prøvde. Jeg har landet på at jeg for tiden ikke orker å ha faste avtaler og klokkeslett å forholde meg til, for å trene. Jeg vil heller gå turer og holde på med det jeg kan på egenhånd. Ut over høsten og vinteren i 2017, og de første kvartal av 2018, har det vært så som så med fysisk aktivitet. Men det kan nok hende det er mer enn andre som har fibromyalgi, og utfordringer med tanke på muskler og skjelett. Jeg har i alle år trent/ holdt på med fysisk aktivitet. Jeg tror nok det har dannet et godt grunnlag som jeg fortsatt kan flyte noe på, den dag i dag.  

De siste årene har jeg gått en del turer, hjemme og på fjellet, på bena, truger og litt på ski. Jeg går mest i naturen for da får jeg gått i u lent terreng, som er godt for balansen. Jeg får oppoverbakker, som er bra for pusten. I tillegg er det god helsegevinst i forhold til psykisk helse å være ute i naturen. Jeg går også disse turene i nærmiljøet eller på hytta for å danne grunnlag til turer jeg ønsket å få til. Det kan være en topp hjemme eller i nærheten av hytta, eller en tur andre steder i Norge. Da jobber jeg med korte og langsiktige mål. Noen turer kan jeg ta på sparket og de klar jeg helt greit i løpet av året, mens andre er mer langsiktige og må planlegges mye bedre. Da jeg var på AiR (Rauland) i juni 2016, var det varmt og godt, og det var positivt for kroppen min. Jeg gikk mange flotte fjellturer, og det var også mye annen trening. Jeg kjente jeg fikk tilbake gleden av å gå i fjellet, og fikk god bistand til å tenke....Turen er målet ! Jeg lært å lage retrettmuligheter, og jeg fikk god bistand til at jeg må tenke annerledes enn før, og legge listen lavere. Etterhvert som jeg klarte mer krevende turer i fjellet, tenkte jeg at nå kan det hende vi kan få til å gå til Snøhetta. Det har vært et mål  min Kjære og jeg har hatt siden 2009. Etter oppholde på AiR, fortsatte vi med fjellturer i Eggedal frem til sommerferien. Vi klarte å gå til Snøhetta den 25.juli 2016, det var tett tåke så vi så ikke stort. For meg dreide dette seg mest om mestring.......Jeg klarte det ! 

Da vi kjørte fra Dover, så vi Bitihorn som ligger i Jotunheimen. Det er en topp min Kjære hadde lest om. Vi ble der og da enige om at denne toppen får vi ha som mål å gå til i 2017. Vi plukket ut en helg før ferien, og det ble tur til Bitihorn og Besseggen den helgen. Vi var veldig heldige med været.  
Det gikk så flott helgen vi var i Jotunheimen, at vi begynte å snakke om Rondane i sommerferien. Vi har i mange år snakket om, og hatt mål om å gå trekanten i Rondane. Vi bestemte oss for å ta utgangspunkt i en av turistforeningens hytter og gå dagsturer. Etterhvert som datoen nærmet seg, gjorde vi om på planen. Vi prøve pakket og fikk ned vekta på det vi måtte ha med, så vi ble enige om vi prøve å gå fra hytte til hytte.Vi la inn retrettmuligheter hele veien, om det skulle bli behov for det. Nok en gang var vi veldig heldig med været. Vi fikk til å gå Trekanten i Rondane, og det var en stor seier for meg. Denne turen hadde jeg slått helt fra meg.  

Rondvassbu 24.07.17
Fra Rondvassbu til Nedre Dørålseter 25.07.17
Fra Nedre Dørålseter til Bjørnhollia 26.07.17

Fra Bjørnhollia til Spranget 27.07.17

I fjor gikk jeg mange flotte turer i Eggedal, vår, sommer og høst, mange alene og noen sammen med andre. Jeg gikk mange av turene på våren/ forsommeren for å forberede meg til å mestre å gå de hardere turen vi ønsket å gå i løpet av sommeren og høsten. Jeg er så glad i dette området, og blir jeg aldri lei. Her er noen av turene; 


Tur med ei venninne, Bjørneskortenatten 06.10.17 og 
Ranten 1419 moh, 07.10.17, 

Det var et utvalg av noen av de flotte turen jeg fikk til i 2017 i Eggedal. Jeg fortsatte å gå litt turer i nærheten av hytta og hjemme frem til snøen kom. Etter det har det blitt truge turer, og noen få turer på ski fra desember til nå. Jeg merker godt at det er mer utfordrende å komme meg ut på tur i månedene november til mars, da verker kroppen mer og det påvirker energien. Jeg prøver å sparke meg bak, for jeg vet at det er godt for meg å komme meg ut. Kunsten er å kle meg godt, og ha gode retrettmuligheter når jeg er på tur, det gjelder uansett årstid. 
 Eggedal 21.01.18
Våle 27.01.18
Eggedal 17.02.18
Eggedal 27.03.18
Eggedal 07.04.18

I september var jeg på Finnskogtoppen i fire døgn, her var det trening i varmtvannbasseng, forskjellig trening i gymsal og felles turer. Det var nydelig og sunn mat, spa behandling og en herlig atmosfære. Dette var helt fantastisk, og jeg har som mål å få til dette også i år. 

Det å bruker kroppen min er viktig for meg, jeg vet jeg har god helseeffekt av å være ute på tur, og det påvirker både psykisk og fysisk helse. Jeg er ikke i tvil......for meg er fysisk aktivitet glede, og det gir meg en god livskvalitet. Hvert år har jeg noen mål om hva jeg ønsker å gjøre som inneholder fysiske aktiviteter. Nå gleder jeg meg til flotte turer i nærmiljøet hjemme og på hytta, og etterhvert komme igang med å lage andre mål for hva jeg vil gjøre i vår, sommer og høst. Vi har noen tanker, men har ikke helt landet de ennå. Tror det blir en ny tur i både Jotunheimen og Rondane, men vi får se hva det blir til. 

Da ønsker jeg deg en god dag, om du skal på tur eller ei. Husk at fysisk aktivitet er hva du gjør det til. Det er om å gjøre å finne det du liker å holde på med, for da er det enklere å gjennomføre. Det å gå tur er noe de fleste har mulighet til å få til. 

Avslutter med to sitater til slutt;

 Å gå tur er menneskets beste medisin. 
(Hippokrates)

Står men ved målet, 
angrer man ikke reisens møye og besvær. 
(Aristoteles)

Høgronden 2115 moh, 26.07.17


En annen side; 

Kommentarer