Hva er trening ?

Tirsdagen denne uka var jeg på møte i regi av Holmestrand og Omegn Revmatikerforening, og da var vi så heldige å ha besøk av fysioterapeut Synøve Rusten, Vibo fysikalske institutt. Hun skulle holde foredrag om trening. Hun sa det hun kom til å si, var noe vi hadde hørt før og noe de fleste vet. Trening er;

Utholdenhet......Styrke......Balanse 


Utholdenhet, betyr å jobbe over litt tid og få opp pulsen noen ganger i løpet av treningsøkten. Utholdenhetstrening er bra for hjerte og kar, og det er mye forebygging. Her er noen eksempler på utholdenhetstrening; gå tur, løping, sykkeltur, svømming, ulike saltimer eller styrke om du jobber med mange repetisjoner.

Styrke; det er forsket mye på at styrke er viktig også når en blir eldre. Stryketrening kan gi en rekke helsefordeler som styrke skjelettet, musklene og leddene, og bidrar derved til å forebygge arbeidsbelastninger og beinskjørhet. Når det gjelder styrke er det mange muligheter. Du kan drive styrketrening med deg selv som motstand, eller bruke noe du har lett tilgjengelig som f.eks små flasker som du kan fylle med vann, ut ifra hvor tunge du ønsker de skal værer. Du kan bruke strikk, manualer eller vekter. Vi har mange muskler som skal trenes, men det har blitt enkelt å finne øvelser på nett. Hvis du ikke har erfaring med trening eller har kroppslige utfordringer, kan det være lurt å ta noen timer enten hos fysioterapeut eller personlig trener. Da får du tilrettelagt øvelser for deg.

Balanse er viktig fordi den inngår i nesten alle typer bevegelser som involvere oppreist stilling. Noe som betyr at balanse er viktig ved alle aktiviteter i hverdagen. Balansetrening forebygger overstrekking av ledd fordi du trener muskulatur som griper inn tidligere, hvis du er i en situasjon der ledd kan overstrekkes. Balansetrening kan også forebygge fall. Balanseøvelser, er så enkelt som å stå på et ben. Du kan legge inn forskjellige vanskelighetsgrader som hvor høyt du har benet, om armene er ut til siden eller opp, og det blir vanskeligere å balansere med lukkede øyne. Du kan også kjøpe utstyr til balansetrening som f.eks stor ball, da er det mange øvelser du kan gjøre, og i det du sette deg på ballen begynner du å trene balanse. 

Trening blir veldig hva hver enkelt gjøre det til, og Synøve sa at vi er individer og for noen fungere det best å trene sammen med andre og følge timer, mens andre kan drive med egentrening. Noen kan gå ut i skogen å være helt alene, mens andre må gjøre avtaler for å komme seg ut på tur. Om du bruker gåturer som trening, anbefalt hun å gå ut i naturen. Vi trener balanse og styrke når vi går i u lent terreng.

Synøve pratet om hvor viktig det er med vedlikeholds trening eks gå tur to ganger 30 minutter pr uke. Det ble snakket om hva som var viktig ved revmatisme og betennelsessykdommer i kroppen. Da skal en trene, men kost og hvile er også veldig viktig. De om har denne typen utfordringer skal alltid hvile etter en økt. I tillegg er det viktig å finne øvelser å trene ut i fra hva vi trenger for å funger i hverdagen.

Dette var litt hva jeg husker fra tirsdag, litt jeg fant på nett og ut ifra egne erfaringer. Det som ble sagt på tirsdag er at alle trenger å trene, men det er opp til hver og en å finne sin form for trening. Trening bør være lystbetont. Det er også viktig å trene ut ifra utfordringer en har, og når du begynner å trene skal det startes opp forsiktig. 

Det jeg har skrevet over har jeg hatt opplæring i når jeg skulle bli trenings instruktør, når jeg var på Rauland og hos fysioterapeut. Alle steder har det vært fokus på det enkle, og som alle kan klarer å få til. I mange år besto trening for meg i å gå på treningsenter og jo hardere jo bedre. De siste årene har det å komme meg ut på tur, yoga, drevet litt styrke- og balansetrening vært det jeg har fått til. Det har vært viktig for meg å trene for å mestre hverdagen, og for å klarer å få til de flotte fjellturene jeg har gått de siste årene. Torsdag bestemte jeg meg for å prøve deler av en time jeg hadde tidligere. Jeg ble positivt overrasket hvor bra det var, her fikk jeg utholdenhet, styrke og balanse samtidig. Jeg tok en 20 minutters økt, og opplevde det som god og effektiv trening, og kanskje det viktigste.....for første gang på lenge syntes jeg det var moro.

Jeg syntes det Synøve sa var veldig bra og jeg mener at det er flott med repetisjon når det gjelder trening. Det kan gjøre at jeg får en ny energi til å komme igang med noe mer trening enn å gå turer. Jeg er veldig klar over at jeg må trene styrke og balanse, men kommer til å sørge for å legge inn hvile etter en økt. Da kan dette fungere bedre for meg, enn hva jeg har opplevd det har gjort de siste årene. Jeg har ofte følt meg mer sliten og tappet når jeg har trent, enn hva godt er.

Siden vi nå er inne i en flott årstid, går det an å legge mer trening ute, både utholdenhet, styrke og balanse, men husk ...............Trening er hva du gjør det til !


Da ønsker jeg deg en fin dag om du skal trene eller ei, nyt dagen og gjør noe som er bra for deg.

Avslutter med et sitat i dag;
 Uansett hvor sakte du løper, 
så knuser du alle som ligger på sofaen ! 
(ukjent) 

Her er noen andre sider; 
Fysisk aktivitet gir meg bedre fysisk og psykisk helse, det gir meg glede og jeg opplever livskvalitet 
Å gå tur er mennesket beste medisin (Hippikrates)
Trening som gir mening 

Kommentarer