Meningsfylt innhold i hverdagen

Hver dag ønsker jeg skal være en god dag. Men for at det skal bli en god dag, må jeg ha noe meningsfylt å holde på med. Jeg var sikker på at jeg skulle bli mye bedre når været var stabilt, og det var godt og varm.......sånn ble det ikke. Nytt for meg er at jeg har opplevd en del verking i muskler uten å har brukt de, og jeg har hatt mye muskelkramper. Etter som jeg har forstått er det en del av fibromyalgien. Det kan også påvirkes av skjoldbruskkjertlene og biskjoldbruskkjertlene, som ikke er som de skal. Hetetoktene er på sitt verste for tiden og det påvirker meg veldig, og spesielt om natten. Det gir dårlig søvn, som igjen er med på å forsterke de andre utfordringen jeg har. Energien er dessverre mye lavere enn jeg hadde håpet på, og egentlig forventet nå på denne årstiden.

Så hva kan dagen inneholde når jeg ikke kommer meg ut ? Jeg har som mål å være ute en liten tur hver dag, kort eller lang. Dessverre har det vært mange dager den senere tiden hvor jeg ikke har vært ute av døren, kanskje bortsett fra en tur i postkassen eller ute med søppel. De dagene er det viktig å finne på noe bra å gjøre hjemme. Da går det i lesing, strikking og matlaging, for det opplever jeg som meningsfylt. Jeg har også fått beskjed om å meditere/ ha fokus på pust noen ganger i løpet av dagen, for det kan gi en ro, men også øke energien. 

Her er noen bøker jeg har lest i vår/ sommer, og nå holde jeg på med siste boken i slottskrønikene.  Jeg har helt klart fått noen nye favoritt forfattere, og kommet meg bort fra krim, som har vært sjangeren jeg har lest i mange år. De bøken jeg har lest den sener tiden er det mye som er korrekt av geografi og historie, og det gjør at jeg syntes bøkene er mer interessante. Jeg har brukt andre oppslagsverk for å finne ut mer om geografi og historien etter å ha lest bøkene. Disse bøken får meg til å drømme meg litt bort fra virkeligheten. 
Når det gjelder strikking har jeg begynt å utfordre meg mer enn tidligere. Jeg har i vinter og vår stikket etter mønster og det har blitt luer, halser, gensere og topper. Fortsatt strikker jeg helt enkle ting, som kluter, pannebånd, halser osv som ikke krever mye konsentrasjon, og som jeg kan pulse litt med når dagene ikke er de beste for strikking.
Diverse kluter 
Voss hals og Marius lue
 Julie topp holder jeg på med 

Når det gjelder mat har jeg begynt å lage mer middelhavsmat, som visstnok skal være bra for personer med revmatisme, muskel og leddplager. Jeg bruker forskjellige kokebøker, men som regel blir det med min vri. Her er noen av kokebøkene jeg bruker for tips og ideer. 
Jeg har en oppskrifts blogg, først tenke jeg den skulle være isteden for å skrive oppskrifter i bok, og den skulle kun være for meg. Men det  var noen kolleger som begynte å spørre etter forskjellige oppskrifter, og da valgte jeg å legge de ut på bloggen. Jeg har valgt å ha denne åpen for alle, men det er ingen mat blogg men min oppskrifter på masse forskjellig mat som jeg liker å lage. Jeg bruker en del tid på å skrive oppskrifter og ta bilder, men det er veldig kjekt å ha bloggen. Da har jeg med meg oppskriftene overalt. Jeg har flere ganger sjekket oppskrifter på bloggen når jeg har stått på butikken for å handle, noe som er veldig praktisk.  Her er siden; Lillian`s oppskrifter 

Selv om jeg har vært mindre ute enn jeg hadde håpet på, har jeg utfordret meg en del. Jeg har vært med på flere sosiale arrangement med revmatikerforeningen nå i juni, og det er bra. Men jeg ser at det viktig å finne en god balanse i hva jeg gjør, overdriver jeg blir jeg helt tappet for energi. Jeg syntes det er forferdelig vanskelig å ikke kunne bruke så mye tid jeg vil på familie og venner, men jeg håper at det vil endre seg når dagene blir mer stabile. Det har også været så som så med turer i en lang periode, men jeg har klart å få til noen flotte turer når jeg har vært på hytta, og det er jeg  godt fornøyd med. 

Selv om dagene ikke har vært de beste, og jeg ikke får gjort det jeg ønsker prøve jeg å gjøre hver dag til en god dag. Mitt ønsker nå er å komme meg mer ut av døren, både på turer og sosiale settinger. Når formen blir dårlig er det dette jeg velger bort, og det er dumt. For det er jo nettopp det å være sammen med mennesker som vil meg vel, og være ut på tur i naturen som gir meg masse positiv energi.  Jeg ønsker og tror at ting vil endre seg og jeg må bare aksepter at ............Ting tar tid ! I mellomtide må jeg, uansett hvordan dagen blir, fylle dagene med det som er meningsfylt og gjør meg tilfreds i mitt liv. 
Jeg prøver alltid å gjøre det koselig rundt måltidene, uansett hvordan formen er


Da ønsker jeg deg en god dag, med eller uten utfordringer. Det er du som kan gjøre din dag til en god dag. Det er du som vet hva som er meningsylt for deg, og som gir deg energi og en opplevelse av tilfredshet.

Jeg tenker for meg som for alle gjelder følgende.......Enhver er sin egen lykkes smed.

Jeg avslutter med følgende ord, og disse ordene kan du legge det du vil i;

Lykkens lov:
Å ha noe å gjøre 
noe å elske 
og noe å håpe på
( Immanuel Kant (1724 - 1804)


Kommentarer