Hobby ut ifra egne premisser

Jeg gikk inn for å lese definisjon av hobby, og det er noe man gjør på fritiden fordi det er interessant. Denne fritidsinteressen kan omfatte spesielle områder som f.eks. sport, matlaging, håndarbeid, osv. Hobby kan gjøres alene eller sammen med andre.

Jeg har flere hobbyer, noe jeg tror de fleste har. En hobby jeg har hatt hele livet er å lese. I mange år dreide det seg mye om faglitteratur, da holdt jeg meg til krim ved siden av. Jeg har hatt favoritt forfattere og lest alt de har gitt ut. Den sener tiden har jeg lest mye forskjellig, og det er mange gode forfattere innenfor ulike sjangere. Jeg finner stadig noe nytt og spennende. 


Et lite utvalg av noen av bøkene jeg har hjemme 

Nest hobby som jeg har hatt i mange år er matlaging. Jeg vurderte en periode om jeg skulle tatt utdannelse innen feltet, men valgte det bort. Det er jeg glad for i dag, for det passer meg mye bedre å ha matlaging som hobby. Den senere tiden har jeg lagd mange nye retter, og jeg lager mat ut ifra hva jeg tenker kan smake, og bruker det jeg har i kjøleskap, fryser og skap. 
Jeg liker å pynte fat og gjerne lage det fargerikt

Jeg syntes ikke jeg får til bilder av mat, men jobber med saken. Fotografering er også en av mine hobbyer, og jeg liker å ta bilder av folk, dyr og natur. Tester ut og prøver meg frem hele tiden. Jeg husker ikke når jeg fikk mitt første kamera, det var på barneskolen en gang, men jeg har hatt speilreflekskamera siden 2009.

Jeg tar aller flest bilder i Eggedal og områdene rundt, det har blitt mange turer i årenes løp. Jeg har mine favorittplasser og går til de fleste toppene i nærheten av Tempelseter i løpet av året. Å gå tur i fjellet prioritere jeg foran det meste, når formen er bra.

En hobby jeg ikke trodde var noe for meg er strikking, men det begynte jeg med i 2016. Jeg har strikket mye forskjellig, men det går mest i små strikk som kluter, pannebånd, luer osv, for det fungerer best for meg. I perioder har jeg strikketøy i hendene hele tiden , mens andre perioder kan det gå uker uten. Det jeg har strikket til nå som jeg er mest stolt av er Marius genseren og Amalie genseren.


Disse hobbyene kan jeg gjøre når det passer og har lyst. Det fikk meg til å reflekter for ingen av disse hobbyene omhandler sosial kontakt med andre. Jeg er på strikkekafè innimellom, men ut over det blir disse hobbyene kun for egen del. Jeg tenker hva annet er det jeg driver med ? Jeg er for tiden ikke i noe arbeidsforhold, og da er det ekstra viktig å ha noe meningsfylt å gjøre. 

Jeg har begynt å gå på stolpejakt, det er et lavtelskertilbud som jeg kan anbefale alle. Jeg har vært rundt omkring i Vestfold, litt i Buskerud og Telemark, og lett etter stolper. Jeg har sett mange flotte  plasser, og lært mye nytt innen kultur og historie de stedene jeg har vært. 

Den sener tiden har jeg blitt med i Revmatikerforeningen, som er frivillighetsarbeid. Jeg er med som vara i Vestfold fylkesstyre, og som veileder i Tønsberg og Færder Revmatikerforening. For meg er det bra å ha noe å gjøre, og veldig bra at jeg omgås andre, men det blir mine premisser. Her er det stor forståelse for gode og dårlige dager, og jeg kan melde avbud på kort varsel om jeg ikke orker å komme. 

Tidligere var hobby også trening i sal, yoga, sosiale sammenkomster med mat, og masse annet. Jeg har valgt bort det meste for jeg orker ikke å ha klokkeslett, eller at jeg må forholde meg til andre, spesielt på dårlige dager.

Hobby mener jeg er sunt for alle, men en må velge ut ifra hva som bra , lystbetont og noen en virkelig ønsker å gjøre. Noen velger hobby ut ifra det de selv ønsker og har lyst til, mens andre blir "dratt" med på ulike hobbyer. Jeg tenker det ikke spiller noe rolle så lenge du liker det du gjør. Om det blir MÅ gjøre i hobbyen burde det tas en vurdering, for det kan tappe total for energi. Om det blir VIL eller ØNSKER å gjøre, gir det som regel bra energi. Hobby er en fritidsaktivitet som du gjør fordi du har lyst, og det skal gi deg noe å drive med akkurat det du har valgt. 

Da ønsker jeg deg en fin dag, med eller uten hobbyer. Husk; 


Hobby er så mangt,   
men det skal være interessant!  




Kommentarer