Jeg er en snylter !

Dette dreier seg nok en gang om NAV skandalen, og kommentarer jeg leser i media. Jeg har lest ordet snyltere om personer som går på Arbeidsavklaringspenger (AAP), og da ble alle tatt over en kam. Det er denne ytelsen jeg har, så da er jeg også en snylter. 

AAP er en ytelse jeg undret meg over før jeg selv ble syk. Mange jeg har snakket med, privat og jobb, fikk denne ytelsen etter å ha vært sykemeldt et år. Noen hadde kreft, noen hadde gått på en skikkelig smell, noen hadde muskel og skjelett plager, mens andre hadde diffuse plager, fysisk eller psykisk. Det som gikk igjen hos alle var at de hadde behov for noe mer tid, enn et år som er maks for sykemelding. Hvis en ikke klare å komme tilbake i jobb etter et år, er AAP ytelsen en får. Det var i 2010 AAP erstattet attføringspenger, rehabiliteringspenger og tidsbegrenset uførestønad. Det var mange som da gikk over fra en av de tre nevnte ytelsen til AAP.

Her er mer forklaring på Arbeidsavklaringspenger, NAV sin side,
For å ha rett til AAP må arbeidsevnen din være redusert med minst 50 prosent.
Hjelpen fra NAV kan bestå av arbeidsrettede tiltak, ytelser under medisinsk behandling eller annen oppfølging.
Sykdom, skade eller lyte må være en vesentlig medvirkende årsak til at du har redusert arbeidsevne. Det må være en viss mulighet for at arbeidsevnen din kan bli bedre gjennom behandling, arbeidsrettede tiltak eller oppfølging fra NAV.
Målet er at du skal klare å skaffe eller beholde arbeid i løpet av perioden med AAP.

Det å gå over på AAP betyr at en har, fra 2018, inntil 3 år på å bli bra av sykdom, skade eller lyte. Da må du enten ha kommet tilbake i jobb, eller du må ha søkt og fått innvilget uføretrygd. Har du ikke det, og ikke får utvidet AAP kan du minste alle rettigheter og må leve uten inntekt, eller leve på familie eller andre. 

I mange år var det mye enklere å få uføretrygd, og mange som fikk den ytelsen har levd godt med sin trygd. Folk har oppholdt seg i varmere strøk et halvt år av gangen, og andre har jobbet mye ved siden av og av den grunn hatt god inntekt. Det var nok en del som fikk full uføretrygd tidligere som kunne hatt gradert. Det var flere som fikk utføretrygd lettvint, noe som har gjort at det har blitt strammet veldig inn. Sånn er det alltid ! Får du uføretrygd i dag er ikke det for resten av livet, for det skal vurderes igjen etter noen år. Det er også blitt mer vanlig å gradere, slik at en kan jobbe noe ved siden av. Jeg er enig at NAV skal stille krav, og at folk må vurderes før arbeidsevnen blir avklart, men det får da være måte på.

Jeg er i en prosess, og jeg vet ikke hvor mange flere utredninger jeg skal på. Jeg har blitt sendt hit og dit av NAV, lege og spesialister rundt omkring og videre i systemet. Min helse er fortsatt ikke avklart, og jeg har de siste årene fått mange flere plager enn jeg hadde da jeg ble sykemeldt. Det er ikke unormalt ved revmatiske sykdommer, de utvikler seg gjerne over år. Det er også veldig vanlig å få tilleggsykdommer. Dette er min historie, og jeg hører tilsvarende historier fra andre. 

Jeg tenker det er mye stigmatisering, og mange har fått føle på kroppen at det å få AAP, utføre eller andre ytelser har vært en belastning. Når mange i samfunnet ser på oss som snyltere, late, arbeidsskye med mer., er det vanskelig å si en mottar ytelser. Det er ikke veldig gøy når folk spør hva jeg jobber med, og måtte si i en alder av 54 år........Jeg mottar trygd. 

Er jeg en snylter? Jeg tenker ikke at jeg er det, for hvem som helst kan havne ut med å få AAP. Blir en syk er ikke et år lenge. Jeg skulle gjerne byttet med de som har disse tankene. Det hadde vært godt med en dag uten verking, vondt i kroppen, søvnproblematikk, lav energi med mer, og igjen kunne deltatt på lik linje med de fleste i samfunnet. Det er ingen som kan forstå hvordan dette er, om en ikke opplever det selv. 

Jeg hadde et mål 18.mars 2015, dagen jeg ble sykmeldt, og det var å komme tilbake i jobb. For meg har det vært en stor sorg, og en enorm prosess å godta at livet ikke ble som planlagt eller slik jeg hadde sett det for meg. Hva som kommer til å skje videre med meg, vet jeg fortsatt ikke. Det eneste jeg vet er at jeg har AAP frem til april 2020.

Jeg ønsker deg en god dag, med eller uten utfordringer. Jeg håper du kan heve deg over de som tenker negativt, for det er ingen som kan vite hvordan en annen har det !


Avslutter med dagens sitat på siterte sitater; 

Den som følger strømmen, får ikke spørsmål om hvorfor.
Erik Lerdahl



Kommentarer