NAV skandalen

Jeg har fulgt NAV saken gjennom media, og lest en haug med kommentarer. De fleste støtter ofrene og det er kanskje ikke så rart, da dette er en veldig spesiell sak. De første dagen tenke jeg mye, og det gikk også på stakkars mennesker som har blitt behandlet som de har. Etter å ha fordøyd hele saken litt har jeg undre meg over forskjellige ting. Det jeg stusser litt på er at mange av ofrene med viten og vilje gikk i mot det som den gang var gjeldende lovverket. Loven var feil og det skal ikke skje!  men mange andre forholdt seg til og fulgte lovverket. Nå tar jeg ikke alle over en kam, og jeg har lest noen begrunnelser for hva som er årsaken til at flere har oppholdt seg i utlandet. Flere kan jeg støtte med begrunnelsene som har fremkommet i media. Jeg vet selv hvor godt det gjør for en verkende kropp og være i stabilt klima. Kroppen verker mindre, jeg kan være mer aktiv, sover bedre og funger mye bedre både fysisk og psykisk. Det er godt å reise til varmen, og for min det har det gitt økt livskvalitet.  

Jeg mottar selv arbeidsavklaringspenger og skrive ut ifra det.
Før jeg går videre tar jeg med en paragraf i Lov om folketrygd (Folketrygdloven) kapittel 11 som omhandler arbeidsavkalaringspenger; 

§ 11-3. Opphold i Norge
Det er et vilkår for rett til arbeidsavklaringspenger at medlemmet oppholder seg i Norge.
Arbeidsavklaringspenger kan likevel gis til et medlem som får medisinsk behandling eller deltar på et arbeidsrettet tiltak i utlandet, i samsvar med aktivitetsplanen, se arbeids- og velferdsforvaltningsloven § 14 a.
Et medlem kan også få arbeidsavklaringspenger under opphold i utlandet i inntil fire uker per kalenderår. Det er en forutsetning at utenlandsoppholdet er forenlig med gjennomføringen av den fastsatte aktiviteten og ikke hindrer Arbeids- og velferdsetatens oppfølging og kontroll. Medlemmet må på forhånd søke Arbeids- og velferdsetaten om godkjenning av utenlandsoppholdet.

Det jeg har streket under var nytt fra 01.01.2018, før det kunne en søke lengre opphold i utlandet, så lenge det ikke gikk ut over avtaler med NAV, og aktivitetsplanen ble fulgt. Det har også vært mulig å oppholde seg i utlandet i ferier, men da må det krysses av på meldekortet at en har hatt ferie, og blir i etterkant trukket i utbetaling. 

Min største undring etter ny lov fra 01.01.18 er; 
  • Hvordan kunne de innskrenke utenlandsopphold ytterligere nå det på et tidspunkt i 2017 ble påpekt fra Trygderetten at NAV  ikke fulgte lovverket om opphold i EU/ EØS land ? 
  • Hvordan kunne de etter 2017 fortsette å anmelde saker til politiet, og gå videre til rettsvesenet når det var meldt fra flere ganger at tolkningen av lovverket var feil ?
  • Hvordan kunne NAV forsette å informere mottakere av AAP at de måtte søke når de skulle ut av landet for en helg eller korte opphold, selv om det ikke var til hinder for oppfølging eller avtaler med NAV? Det etter at det var tilbakemeldt at tolkingen av lovverket var feil. 
  • Hva var grunn til at det ikke ble lagt ut informasjon om regelendring fra juni i år, hvor en kunne dra til EU/ EØS land og beholde AAP ? Ut ifra hva jeg ser ble det langt ut på forsiden til NAV først 28.10.19. 
Jeg under meg over hva som er årsaken at det ikke har blitt tatt tak i når Trygderettet i flere saker, og andre jurister har gitt tilbakemelding at lovverket var feil. Det sier litt om hva slags makt enkelte mennesker har, og hvordan de bare kan ture frem på den måten som har blitt gjort. Dette gjelder på flere plan og dreier seg om ledere, politikere og jurister.

Jeg mener mange har blitt urettmessig behandlet. Flere av ofrene har vel innrømmet at de viste det ikke var lov, men dro utenlands likevel. Hvem som har handlet i god tro, og hvem som har oppholdt seg i utlandet og tatt sjanse på å ikke bli oppdaget, vet ikke jeg. Det er nok en del gråsoner i disse sakene. Jeg undrer meg mer over hvordan de har blitt behandlet i systemet, med tanke på tilbakebetalinger, politiavhør, rettsaker med mer. Tross alt er det mennesker som av ulike grunner har havnet innen NAV systemet, og mange har godt av et varmere klima, og positive opplevelser i en tung hverdag.

I januar 2018 søkte jeg om to uker til Gran Canaria. Jeg fikk oppholdet innvilget, og i brevet fikk jeg beskjed om nytt lovverk. Da kom det frem at jeg hadde to uker igjen av 2018 hvor jeg kunne dra ut av landet, uten å bli trukket i utbetaling. Vi hadde tenkt oss på utvidet helg til Sverige eller Danmark på våren, Italia eller Kreta før ferien, og vi hadde også begynt å legge noen planer for sommerferien. Vi droppet alt for jeg ville spare de to resterende ukene. Vi dro til Gran Canaria to uker i november/ desember 2018. Da hadde jeg brukt mine fire uker i utlandet det året, uten trekk i utbetaling. I sommer var vi en uke på Kreta, ut over det har vi ikke vært ute av landet i år bortsett fra en svipptur til Strømstad. Tidligere var vi i Sverige og Danmark gjerne flere ganger i året, på Gran Canaria minst en gang pr år, og vi har vært i flere andre land. Vi dro i helger, ferier, helligdager eller jeg jobbet inn og avspaserte. Vi tok planlagte turer, men mange flotte på sparke turer. Nå har vi  droppet det meste, da jeg ikke har orket å forholde meg til å måtte søke NAV om å dra ut av landet. Jeg har spart opp ukene mine for jeg trenger de mest mellom januar - mars og mellom oktober- desember. Jeg har hatt mange planer for når jeg har skullet dra, men det har ikke blitt noe. Fastlegen min har sagt hun kan skrive legeerklæring for opphold siden hun har sett effekten det har på meg å være i varmen i perioder av året. NAV har svart at de ikke utvider opphold i utlandet, selv med legeerklæring og det er de fire ukene som henvises til. Jeg kunne dratt og krysset av for ferie, men inntekten min har gått en del ned. I tillegg kan ikke min Kjære ta ferie når det er best for meg i varmen, så da må jeg dra alene.

Mange har nok gjort akkurat som meg, droppet å dra. I tillegg er alle de som har dratt utenlands på ferie, og krysset av på meldekortet at de har ferie. De har da blitt trukket i utbetaling i etterkant. Hva med dem som har gjort det ? De burde ihvertfall få tilbake det de har blitt trukket.

Det er mange som har meninger om NAV skandalen, og jeg merker jeg er todelt i denne saken. Da det er en del som med viten og vilje ikke fulgte det som var gjeldene lovverket og dro utenlands. Alle har jo tross alt sendt meldekort hver 14 dag, og har de krysset av feil i meldekortet, ut ifra den gangen gjeldene lovverk. I denne saken tenker jeg det må være mye som må opp og frem. Loven var feil ! Men det viste ikke almenheten den gang, og ikke før 28.10.19. Det er grovt at det ikke ble rette opp i  juni 2017 da de første tilbakemeldingen kom fra Trygderetten. Fra juni 2017 frem til nå er det jeg syntes der det verste, da fortsatte NAV å kreve tilbakebetalinger,anmeldte og det ble felt dommer i saker, selv om det gjentakende ganger ble poengtert at loven var feil. De forsatte å begrense i menneskers liv, ved å kreve søknader om opphold i EU/EØS helger og ferier.

Jeg er ikke offer eller  berørt av dette, annet en det jeg har nevnt over om utenlandsreiser. Det jeg har vært mest irritert på når det gjelder NAV er at jeg har måtte sende søknad for å dra på en dagstur (søknader de ikke vil ha), helgetur og noen dagers ferie til våre naboland. Det å måtte søke når det er snakk om en uke eller mer, hvor vi har flydd, har forsåvidt vært greit for meg, men jeg merker det har gjort noe med meg. Når jeg har søkt vet jeg at NAV har oversikt at jeg ikke kan møte på kort varsel, det har begrenser min frihet til å bestemme i eget liv, men jeg har forsåvidt klart å godta det. Jeg har vært forbannet på systemet for jeg opplever at NAV har hatt for stor makt. Jeg har fulgt aktivitetsplan og avtalen jeg har med NAV, og har syntes at det har vært streng lovregulert at jeg ikke har kunnet dra ut av landet mer en 4 uker, når jeg oppfyller de avtalen jeg har. Det meste av kommunikasjon med NAV foregår på nett, og jeg kan like gjerne svare og holdet kontakt om jeg er på hytta, i Sverige eller andre steder. Jeg har fulgt det gjeldene lovverket hele veien, og jeg har, for å være ærlig, irritert meg over de som har blåst i hele lovverket og NAVET et år i syden. For det er de som er med på å sette grenser for alle som gjør det de skal, og som følger lover og regler.

Syntes jeg synd på ofrene ? Her må jeg svare både ja og nei. Alle har tatt valg, og av ulike grunner.  Det er flere gråsoner og jeg tviler ikke på at alle ofrene har hatt det bedre med å være der de har vært. Det å gå på vent til neste oppfølging, behandling eller annet, kan være en stor påkjenning. Når det ikke skjer noe kan det det gjøre at en isolere seg og blir værende inn og hjemme. Det kan gå måneder mellom hver aktivitet som er avtalt med NAV, og da kan det værer bedre for fysisk og psykisk helse at en gjør noe som er bra for seg selv. Det å dra til varmere strøk, være hos venner og familie eller annet. Hvor en kommer seg ut av døra, føler at en lever og opplever livskvalitet. Det kan være veldig gunstig, og det kan være med på å holde motet oppe, så en ikke går helt i bunn.

Vi sitter alle i glasshus, ingen vet hva fremtiden bringer. Du kan selv være den som blir syk, eller det kan være en av dine nære. Da kan du forstå mer hva som er årsaken til at folk har tatt de valgene de har. Du har havnet utenfor arbeidslivet, du har mistet mye av nettverket, og du orker ikke det du gjorde tidligere, i tillegg har du mye mindre inntekt. Det er da det kan være ekstra viktig å ha noe positivt å gjøre, eller å ha noe å se frem til som kan gi glede og øke livskvaliteten.


Da ønsker jeg deg en fin dag, med eller uten utfordringer. 

Bildet er fra Norskeplassen på Gran Canaria 30.11.18


Kommentarer