Stolpejakt....et tilbud til folk flest !

Kanskje har du hørt om Stolpejakt ? Eller du har stett stolper med reklame, nummer, tall og koder plassert forskjellige steder der du ferdes, og lurt på hva det er.
Stolpejakten; 
Stolpejakt er et gratis tilbud som tar sikte på å legge tilrette for å aktiviserer både unge og gamle; inaktive, skoleelever, syklister, funksjonshemmede og rullestolbrukere - eller de som rett og slett ønsker å gjøre seg bedre kjent i byen eller distriktet. Stolpejakten er en allmennyttig forening som skal bidra til å øke fysisk aktivitet hos folk flest i hele landet. https://www.stolpejakten.no/

Jeg begynte å gå på stolpejakt i begynnelsen av juli. Den første uka gikk jeg tre dager, og jeg tok for meg tre kart i Holmestrand, samt kartet i Åmot på vei til hytta.
 Dulpen i Holmestrand 
Kleivan i Holmestrand 
Kleivan i Holmestrand 

Vi var på hytta fra 07.07 - 04.08. Da tok jeg, eller min mann og jeg noen dagsturer til nærliggende områder. Da var jeg/ vi i Hønefoss, Geithus, Tangen, Vikersund og Hovsenga.

Hønefoss 
Hønefoss 

Da ferien var over hadde jeg vært mange flotte plasser i Buskerud, flere steder jeg aldri har vært før. Det var så fint å gå rundt, og bli kjent på stedene jeg besøkte. Jeg satt meg inn i geografi, historie og kultur, noe sto på kartene, mens annet har jeg lest meg til før eller etter turene.  

Etter sommerferien fortsatte jeg med stolpejakt de fleste turene alene. Jeg har vært i Svarstad, Sundbyfoss,Tønsberg, Vestfossen, Stavern, Langesund og Sandefjord.
Holemyra i Svarstad
Slottsfjellet i Tønsberg 
 Stavern 
Stavern 
 Langesund 
Langesund 

Min siste stolpejakt i år var 22.august i Sandefjord. Jeg hadde tenkt å fortsette, men så har dagene gått og jeg har ikke kommet meg i gang igjen. Jeg hadde noen få stolper igjen i det området jeg var i sist, og hadde tenkt å ta det andre kartet i Sandefjord, i tillegg til de i Larvik. I Vestfold var det tretten kart i år, fordelt på seks kommuner. Pr dags dato er det fire tilgjengelige kart i Larvik frem til 10.11, og et i Holemyra frem til 17.11.

Jeg var inne på siden til Stolpejakt nå, og ser at de fleste kartene er avsluttet for i år. De ser ut til at de flest stolper blir satt ut mellom mai/juni og står frem til oktober/ november. Noen starter og avslutter tidligere, eller senere. Det fremkommer på siden til https://www.stolpejakten.no/omraader

Jeg er ikke god på kart, og har plundret en del og dermed gått mye frem og tilbake, i ring osv. Kart er er enten i form av papirkart som kan hentes forskjellige steder i de ulike kommunen, eller det lastes ned en app; Stolpejakten. Dette har vært god trening for meg det å lese kart, i tillegg har jeg blitt kjent med geografi, historie og kultur de stedene jeg har vært. Det har også vært bra for fysisk aktivitet, jeg har gått fra seks kilometer til over 20 kilometer på turene. Noen ganger har jeg tatt flere kart på en dag, og i år fikk jeg til  å være i tre fylker og fjorten kommuner. På stolpejakt turene mine har jeg møtt mange hyggelige mennesker, vi har hilst og også slått av en prat, da vi er ute i samme ærend.

Neste år har jeg tenkt å starte opp så fort stolpene settes ut. Da dette har vært en veldig god måte å for meg å komme meg ut på tur. Jeg har et mål og en mening med turen. Stolpejakt kan du gå på alene, eller du går sammen med andre, det er opptil hver og en. Har du ikke prøvd det, kan jeg anbefale det på det varmeste.

Stavern 

Dette innlegget skulle vært ferdig skrevet for flere måneder siden, men sånn ble det ikke. Jeg legge det ut nå for jeg håper jeg kan vekke nysgjerrigheten til flere. Det er et så flott tilbud så jeg håper ennå flere ønsker å prøve å gå på stolpejakt, siden dette er tilrettelagt tilbud for folk flest.

Alt du trenger å vite finner du på Stolpejakten sin side;
Stolpejakten.no


Kommentarer