Gran Canaria 03.01 til 17.01.14

Da har vi kommet hjem etter å ha vært i 14 dager på Amadores, favorittplassen vår på Gran Canaria :) Vi har vært på Mirador del Atlantico, helt greit hotell, men det er andre hotell jeg syntes er bedre i Amadores.

  
Utsikt fra terrassen og fra bassengområdet mot Amadores stranden 

Skal vi reise på denne årstiden igjen kommer vi til å prøve å få hotell på toppen av Amadores, og på den siden hvor sola er hele dagen. Det var kaldere enn vi er vant til, så det hadde vært deilig med sol på terrassen.
             
 
 Utsikt fra bassengområdet                            På vei oppover       
   
På toppen av Amadores (solsiden)        
  
Hotellene som ligger nederst (ikke solsiden)          Hotellene på solsiden    
  
Vi har ligget noe på solseng ved bassengområdet og en dag på stranden, men ble ikke så mye siden det ikke var så varmt. En dag regnet det hele dagen og da var det skikkelig surt, og noen dager var det for kaldt å ligge på solsenga. Da får man finne på annet å gjøre. 

 

 
Regnbuene kom, og vi trodde det letta, men den gagn ei. 

Som jeg skrev i forrige innlegg liker vi å gå en del når vi er på Gran Canaria, det har vi også gjort denne gangen.Vi har gått minst en time hver dag, har vært flere steder vi ikke har vært før, og det er alltid spennende. Den fineste turen var fra Puerto Mogan til Veneguera :)

Vi har gått til Playa del Cura et par ganger, da har vi fulgt vannet hele veien, en fin tur :) Det er lurt å ha på gode sko, da det er noen steder det kan være litt vanskelig å gå.


 
Fra Amadores mot Cura 
 
                                                 Amadores fra Cura 

Vi har nesten daglig gått til toppen av Puerto Rico/ Amadores. Det er flere veier som går dit, både fra Amadores og fra Puerto Rico. Det er god utsikt fra toppen, og her er shoppingsenteret Europa som ikke er så stort som det som er i Puerto Rico. Vi syntes det er veldig koselig her :) 

På Europa har vi spist på forskjellige steder, men jeg kan anbefale en spansk restaurant, som jeg dessverre ikke husker navnet på, den ligger vis av vis The Blarney Stone (Irsk pub). På denne restauranten spiste jeg den beste sjøtunge Waleska jeg har spist til nå. Vi bestilte også Tapas, og det smakte helt nydelig. Vi syntes det var veldig god service her i tillegg til fantastisk mat :) 

Vi har vært på Irsk pub to kvelder og der var det veldig god stemning, levende musikk og mye humor :) Det er også en bar som heter MaryD's som vi er innom en tur når vi er der på kvelden. Her er det musikkvideoer, Quiz, DJ, og denne gangen  var det en som heter Jason Barrow som var "Boy George", han var veldig dyktig til å synge :)  Det er også annen underholdning her, det henger plakater på utsiden med informasjon. 

 
        Bilde fra toppen over Tauro (golfbanen) og deler av Puerto Rico     
 
             Stranden i Puerto Rico       Enden av Puerto Rico motsatt vei av stranden 

Vi har gått litt rundt i Puerto Rico både langs strandpromenaden fra Amadores men også innover i Puerto Rico. Vi har gått til "Norskeplassen" to ganger, den ene gangen fra nye Puerto Rico den andre gangen fra innerst i Puerto Rico (tror det heter Motor Grande). Vi har gått begge veier, men jeg foretrekker å gå opp fra innerst i Puerto Rico (motsatt vei fra stranden) og ikke ned der da det er ganske bratt. Det går også an å komme seg til "Norskeplassen " fra andre områder. Det ble to fine turer hvor vi gikk litt forskjellige steder både når vi gikk opp og ned. Begge gangene brukte vi rundt 3 timer på turen. 

 
 Puerto Rico fra motsatt side av foregående bilder. 
 
På vei til "Norskeplassen"  
 
Tilbake til Puerto Rico 
 

Vi har også gått noen flere turer blant annet innover i Tauro og i nærheten av golfbanen, da gikk vi opp på en topp. Jeg var usikker på om jeg kom levende ned igjen. Følte meg som en idiot som kunne finne på å gå opp der. Dette er en historie i seg selv, som jeg muligens skriver om en annen gang.

Vi spiser ofte på restaurantene nede på stranden i Amadores, her har jeg noen jeg foretrekker. Den ene er Ciao Ciao første restaurant på venstre hånd når du går ned trappene på midten av Amadores stranden. Her har de veldig god pizza og pasta. Vi har har spist flere ganger på Monaco som har god mat og veldig god service, det er nest siste restaurant på venstresiden. Der hvor vi var mest fornøyd denne gangen var på Portofino, her var det nydelig mat og kjempeservice. Den ligger til høyre og omtrent midt på. Her spiste jeg både forretter og hovedretter og det var nydelig det jeg spiste. Blant annet spiste jeg grillet laks, den var veldig god, og jeg spiste Tortelini Carbonara som er den beste Tortelini jeg noen gang har fått. Vi var ikke her før mot slutten av ferien, hadde vi vært her en av de første dagene, hadde nok dette vært restauranten vi hadde spist på nede på Amadores stranden. Denne kan jeg anbefale på det sterkeste og den får terningkast 6 av meg :) det på grunn av stemningen, servicen og maten.

  
Det er mange restauranter og litt for en her smak, enkle eller mer eksklusive 
 
Tauro Beach bar har levende musikk hver søndag

Vi fikk møtt min niese en kveld, noe vi syntes var veldig koselig :) Hun jobber for Ving på Gran Canaria, og noe hun har gjort i 9 måneder. Den kvelden spiste vi på Guantanamo som ligger mellom Amadores og Playa del Cura, her er det nydelig mat, og det er et populært sted så det lønner seg å bestille bord. 

Oppsummering av ferien, det har vært en fin tur til Gran Canaria ikke helt det beste været, men det gjør ikke noe. Det er deilig med et avbrekk, og det var fint å slappe helt av å bare gjøre akkurat det en har lyst til. Vi har den ene uken vært sammen med et vennepar som vi setter veldig stor pris på, og vi har det alltid hyggelig sammen. Jeg kommer nok til å dra tilbake til Gran Canaria, men antageligvis ikke før om et år. 

Jeg liker veldig godt å reise og oppleve ting, det kan være korte eller lengre turer og det kan være mye forskjellig. Uansett hva det er og hvor godt jeg liker meg er det deilig å komme hjem til huset vårt, tingene mine og det jeg savner når jeg ikke er hjemme. Tenkt hvor viktig det er å ha en sånn trygg base :)

Jeg håper du har mulighet til å ha noen avbrekk i din hverdag hvor du kan gjøre noe helt annet en det du gjør til vanlig. Det gir masse påfyll og det gi mye energi, noe jeg er helt avhengig av for å fungere. Det å kunne drømme om neste ferie, neste tur, neste opplevelse er alltid spennende. Eller det å kunne se på bilder eller mimre over de turene eller opplevelsene jeg har vært på er alltid positivt for meg. Det å ha muligheten til å gjøre annet i en hektisk hverdag er godt.  Jeg unner alle å oppleve noe som gir energi, og er med på at du får det bra i din hverdag. Ha en fin uke :) Legg inn noe som gir deg energi, for da får du det bedre med deg selv :) 


Kommentarer

Legg inn en kommentar

Når du skal kommentere skriv i feltet. Det står kommenter som, har du ingen av nevnte identiteter velger du Anonym. Trykk publiser, da må du bekrefte at du ikke er robot.Trykk så publiser.