Er `e greit å tråkke på andre mennesker ?

Hvem er vi (du og jeg) som kan tråkke på andre mennesker ? Dette med Northug er et av mange eksempler på hvordan vi aksepterer at det greit å tråkke på, slenge dritt om eller rett å slett hetse andre mennesker. Mye av det som blir kommentert på nett foregår anonymt eller med lagde navn. Jeg har alltid hatt sans for å diskutere på sak, men når det går på person syntes jeg vi kan tenke VÆR VARSOM ! 

De menneskene det skrives om er akkurat som deg og meg, da tenker jeg ikke hvem de er, om de er kjente eller ukjente. Det jeg tenker på er at det er mennesker med tanker og følelser. Det er nære pårørende eller det kan være andre som bryr seg om den det gjelder. Det kan være ganske så tøft å lese negativt om de du er glad i, og det gjør gjerne noe med de som er personlig berørt. 

Hva er så grunnen til at det har blitt som det har ? Det vet jeg egentlig ikke, men jeg har opp igjennom årene lest en del kommentarer på nettet, og jeg syntes det har endret seg veldig. Nå virker det som det er om å gjøre å finne noe negativt, lete etter feil eller få tatt råtta på folk. Jeg kjenner mange ganger på at jeg blir lei meg på andres vegne, og det dreier seg om mennesker jeg ikke kjenner. 

Jeg har hørt med noen som har mer peiling på dette enn hva jeg har. De sier at noen leser f.eks en blogg helt til det kommer en feil uttalelse, eller at det blir skrevet noe som kan misforstås, for da går det an å ta denne bloggeren. Da kommer kommentarene, og gjerne negative, og da kommer flokk og følge mentaliteten med fokus på å prøve å knekke denne personen. 

Jeg lurer på hva de som har dette som hobby tenker ? 

Det jeg tror er at mange slenger dritt om andre for da kan de dekke over noe hos seg selv. Dette har jeg faktisk flere egenerfaringen på, og andre har sagt det samme. Så hvis jeg har et miserabelt liv, i ferd med å skilles og alt er bare dritt og elendighet, da  kan jeg skrive så negativt jeg bare vil om deg. Da flytter jeg fokuset fra mitt elendige liv over på noe helt annet....De som har det sånn syntes jeg faktisk synd på. 

Nå er det så klart ikke alle som kommentere som har det på denne måten, men jeg mener at som regel ligger det noe bak. Det er alltid en grunn til at noen reagerer som de gjør, det kan være noe hos deg selv det treffer, eller det kan være misunnelse som ligger til grunn. Jeg tenker mange ganger på at det også blir en del misforståelser på grunn av at det foregår skriftlig. I tillegg kommer jeg heller ikke denne gangen utenom janteloven. 

Jeg har flere ganger i bloggen her skrevet om temaet for jeg syntes det stadig skjer at mennesker blir forfulgt, hetset, mobbet med mer, og det er ikke alltid jeg forstår en gang hva som er årsaken. 

Jeg leser mye nettaviser og kommentarer, har til dags dato ikke kommentert på en enste side, og det er mitt beviste valg. Noen ganger har jeg hatt lyst til å komme med en tilbakemelding, og det er gjerne når jeg har reagert negativt på noe. Da tar jeg meg en time out, leser en gang til og tenker hva som er årsaken til denne reaksjonen. Om igjen og om igjen finner jeg ut at årsaken til at jeg reagere negativt ligger hos meg........og det er kipt å innrømme. 

Vi har alle valg ! Jeg gidder ikke å lese om noe som jeg ikke er interessert i. Jeg kan velge å svelge rått det som blir skrevet, eller jeg kan tenke at det er noe her som ikke har kommet frem. Jeg mener at så lenge det kommenteres som det gjør, og gjerne negativ, fortsetter avisene å skrive om temaet siden det interesserer mennesker. Mange ganger har det blitt sånn at jo flere kommentarer jo mer fokus blir det.........Hva med å tenke at en del av det som blir tatt opp i nettaviser eller blogger like gjerne kunne vært deg.....eller meg ? 

Hvem er vi som har rett til å tråkke på andre mennesker ? 


Avslutter med et sitat fra Demokrit, fra ordtak.no

Den som gjør urett, er mer ulykkelig enn den som lider urett 


Jeg har flere ganger skrevet noe av det samme, her er innlegg som jeg kalte Janteloven 

Kommentarer