Tur til Drotninggutunatten 1235 m.o.h 27.07.14

I går gikk vi fra hytta i 10.30 tiden, målet var Drotninggutunatten, og så var vi enige om å se an hva videre. Hvis været holdt og vi hadde lyst til å gå lenger, skulle vi gå til de to andre toppene som er fra Drotninggutunatten mot Holmevatn.

Oppover mot mot Drotninggutunatten er det mange fine plasser :) Det er flott utsikt både innover fjellet og nedover dalen :) Vi har gått denne turen tidligere, og valgte samme vei som sist. Tåka seg inn over fjellet, og det var skyer på alle kanter. Jo nærmer vi kom målet, jo mer tåke kom inn over Drotninggutunatten.

På stigningen oppover sa min Kjære, at før i kommer til toppen er jeg sikker på at sola skinner, og at det er nydelig vær. Vi måtte stoppe flere ganger oppover for det var fantastisk utsikt, og jeg måtte ta bilder.

Når vi kom til toppen, var tåka borte og vi kunne sitte å spise lunsj på Drotninggutunatten, og nyte den fantastiske stillheten og utsikten som er på en topp :)

Vi satt der i rundt 20 minutter, så kom de noen regndråper, da pakket sammen for å gå videre. Det ble ikke noe av regnværet, og vi var enige at vi fortsetter til de to neste toppene. Her har vi ikke vært før, og vi syntes alltid det er ekstra spennende å gå til nye steder :) Det var flott utsikt hele veien, mange fine vann og flotte plasser. Så det var bare å stoppe og nyte :)

Den midterste av de tre toppene er på 1239 m.o.h, den vet jeg ikke hva heter, den borterste av de tre toppene heter Holmevassnatten og er 1258 m.o.h.

Utsikten fra Holmevassnatten innover mot Fiskeløysingen og jeg tror det heter Øvre og nedre Tovevatn, og utsikt over Holmvatn og Holmevassetra

Når vi skulle ned bestemte vi oss for hvilken vei vi skulle velge, det ble typisk Vidar og Lillian vei.......Det betyr at vi går der vi tror det går greit, men som regel møter vi på en del hindringer. I går var intet unntak ;) Det var bratt, kratt, mye stein og en del myr, og det ble noen kronglete å gå nedover de stedene vi valgte å gå, så det ble en del på kryss og tvers ;) Vi valgte en rute som gikk under og langs med de tre toppene vi hadde vært oppå.

Etterhvert var vi tilbake til flatt og kjent terreng, med Drotninggutunatten bak oss. Da viste vi at det var i underkant av en time tilbake til hytta.

Nesten nede ved hytta, stoppa vi på badeplassen for å ta en forfriskende dukkert, og det skal jeg si det ble....mye kaldere enn dagen før......Vidar knipsa i vei med bilder, og det ble litt av hvert. Jeg sa han måtte skynde seg å ta bilder for jeg holdt på å fryse i hjel.....det ble noe bedre etter å ha vært uti litt.

Det ble en fin tur, vi var på farten i 5 1/2 time, to ganger begynte det så vidt å regne, og vi rakk å ta på oss regnjakker før det ga seg. Vi fikk mørna beina godt, og vi kjente vi hadde gått både oppover og nedover i ulent terreng. Det er en stund siden vi fått til en såpass lang fjelltur, og det merkes godt i musklene.  Det å gå sånne turer gjør noe med hele meg, jeg kjenner at kroppen virker og det er positivt for både fysisk og psykisk helse :)

For deg som ønsker å ta turen til Drotninggutunatten, er det mulig med andre utgangspunkt enn det vi valgte. Vi har kjøpt kart i Eggedal, hos Sigdal og Eggedal turistservice. Der har de ulike kart vi har et som heter Sommerkart med turstier Haglebu - Eggedal, og dekte det området vi gikk i går. De har også et  kart som heter Turkart over Eggedal som dekker et større område. De har på sin nye side ,Velkommen til Sigdal,lagt ut flere turforslag, informasjon og kart over noe turer i området.

Ha en fortsatt fin sommer :) Om du koser deg med å slappe helt av, er på tur eller hva du gjør. NYT DAGEN !