Integrering, kultur og språk

I går ble det skrevet mye om hopplandslaget`s trener Alexander Stöckl, og hvor fort han har lært seg flytende norsk. Overskriften var; " Skal man bli en del av det norske samfunnet , må man lære seg språket ". Jeg har hørt Stöckl blitt intervjuet, og må si jeg er imponert :) Jeg sa til min Kjære at han må ha et godt språk øre, så fort som han har lært seg norsk. Jeg syntes det kom frem mye bra i det Nettavisen skrev, du kan lese det her ....Nettavisen

Når det skrives noe så dukker kommentarene opp, det var mye ros til Stöckl og det er bra :) I tillegg var en del kommentarer om andre som oppholder seg i landet vårt, som kun har kommet for å utnytte de godene vi har i Norge, og gir f....i alt annet. Det være seg integrering, bli en del av norsk kultur, lære seg norsk med mer. Så tenker jeg.....Ja det er mange som gjør det, men det er jammen mange som også gjør et realt forsøk på å lære seg norsk, lære seg kulturen og ønsker å integreres. Det ble også kommentert at det var mange kvinner som ikke får lov, og da må vi som samfunn gjøre en innsats så det ikke blir slik. Jeg syntes det har skjedd en endring de senere årene. I flere kommuner er det egne kvinnegrupper både innen håndarbeid, mat, svømming, fysisk aktiviteter med mer, og det er så positivt. Da møter kvinnene andre som er i samme situasjon som de selv er, og de møtes på tvers av språk, kultur og religion, noe jeg syntes er veldig bra. Fortsatt er det mange utfordringer og sikkert mange runder å gå for å få til integrering, men jeg velger å tro at en del er i ferd med å endre seg.

Så tenker jeg nordmenn som er bosatt eller oppholder seg månedsvis i utlandet, er vi bedre ?

Jeg har vært en del på Gran Canaria, og det er flere steder det er oppsamling av skandinavere. De skal ha fårikål, kjøttkaker og annen skandinavisk mat. Mange av de jeg har møtt, snakket med og hørt prate, vil kun snakke sitt eget språk. Det virker som mange ikke er interessert i å lære seg spansk, selv om det er spanskkurs i områdene hvor de bor, så muligheten er tilstede. De nordmennene jeg tenker på er de som bor fast eller oppholder seg i et annet land store deler av året. Noe av det jeg skriver her ble også kommentert i går. Da ble det tatt opp at nordmenn som oppholder seg i andre land er pensjonister, og har trygd så de er ingen belastning for landet de bor i, tvert i mot.

Det stemmer jo at mange pensjonister velger å flytte til sydligere strøk når de får muligheten, noe jeg kan forstå veldig godt. Det jeg har sett er at det er mange som drar fra Norge med en annen type trygd. For mange kan det være bra og livskvaliteten øker på grunn av klima eller andre forhold. Selv om jeg ikke tror at alle som mottar trygd og oppholder seg i utlandet er helt arbeidsuføre. Jeg vet om folk som er arbeidsuføre med trygd fra Norge, men som kan jobbe på Gran Canaria. Det kan hende det har med klimaet å gjøre og at de fungere bedre, men...Er det da riktig å få full trygd fra Norge ? Eller er dette annerledes ? ...Utnytter de et system  ?  Eller ? Det jeg har opplevd er at flere sitter i utlandet og kritiserer at det kommer mange innvandrere til Norge. Mye av kritikken går på at de kommer til Norge kun for å utnytte systemet og godene uten å ville integreres, lære seg kulturen og språket. Forstå det den som kan.......Jeg sliter med å forstå hva som er forskjellen. Oppholder en seg i et annet land, er det vel en selvfølge å lære seg språket. Det må jo være det viktigste en kan gjøre for seg selv for integrering og for å forstå kulturen i landet en har valgt å bosette eller oppholde seg i.

Avslutter med ord fra Siterte sitater

Hvis du snakker til en mann på et språk han forstår, når du hodet hans. 
Snakker du til han på hans eget språk, når du hjertet. 

Kommentarer