Ålborg 23.04 til 26.04.15

Vi liker oss veldig godt i Danmark :) Denne gangen gikk turen til Ålborg, hvor vi har vært flere ganger. Vi tok 08 ferjen fra Larvik og la til kai i Hirtshals rett før klokka 12. Vi valgte å ta med bilen for da ble det mindre stress, og vi slapp å forholde oss til tog eller buss. Veien fra Hirtshals til Ålborg gikk radig og vi kjørte rett til parkeringen, på hotellet og sjekket inn før klokka var 13.

Vi valgte Cabinn hotell, mest på grunn av beliggenheten. Hotellet var greit, men konseptet er små rom, og det er lite bad. Vi valgte camandore isteden for standard rom, for de var hakket større. Det var reint og ordentlig, og hyggelige mennesker som jobbet der. Frokosten besto av brød/ rundstykker med forskjellige kjøttpålegg, leverpostei, ost og syltetøy, det var noe grønt, ellers så var det tre forskjellige frokostblandinger. Ikke det beste utvalget, men for oss holdt det i massevis. Hotellet ligger i nærheten av Uzon center, Aalborghus slot, Musikkens hus, havnefronten og Nytorv. Det var ikke langt å gå til Jomfru Anes Gade, og det var nært til alle gågatene og det som var i sentrum. Når vi betalte parkering på hotellet var det 80 kroner pr døgn. Parkeringen var skiltet med hotellnavnet, og vi kom med heis rett opp i resepsjonen, noe som gjorde det veldig enkelt.

Hotellet lå veldig sentralt og det var gågate rett i nærheten. Vi valgte å gå fra hotellet og utenom gågater, og vi havnet flere steder hvor vi nesten var alene. Her var det smalt, og utrolig flott, husene her er ikke av nyeste dato, det er mange flotte detaljer og spennende bare gå å kikke.

De dagne vi var i Ålborg gikk vi stort sett utenom de travleste gatene, og fant den ene gaten etter den andre, hvor det var mye å se.

Når du går i Ålborg, kast ett ekstra blikk på skiltene med gatenavnene. Artig måte å skilte på, og det gjorde det interessant å stoppe å lese.

Målet den ene dagen var å gå til Aalborg Tårnet, og vi gikk som vanlig på kryss og tvers. Det syntes vi er spennende for da finner vi mange flotte steder, og vi får andre opplevelser som vi ikke hadde fått hvis vi hadde gått hovedveiene. Under er bildet av Ansgars kirke, som ligger i nærheten av Aalborg Kongres & Kultur Center og Skulpturparken.

Etter å ha gått en stund, dukker målet for dagen opp, Aalbog Tårnet

Når en skal opp i tårnet, ringe en på klokken så kommer noen ned med heis for å hente. Det kostet 40 kroner pr person å komme opp. Det er 360 grader og det er utsikt over hele Ålborg, så det er en fin måte å få orientert seg. Jeg kan anbefaler å ta turen til Aalborg Tårnet, vi satt å nøt utsikten og det er både flott og spesielt. Tårnet beveger seg noe når en er der oppe, og det er spesielt å stå i et tårn 105 m.o.h. Hun som kjøre heisen fortalte at heisen ikke går om det er for mye vind, det er av sikkerhetsmessige grunner Det hadde skjedd fem ganger i våres.

I Ålborg er det Street Art, og vi gikk på flere av bygningen det var malt på, under har jeg lagt ut bilde av to av de.

I en større by dukker det stadig opp noe som fanger oppmerksomheten, som denne bilen vi så sto parkert i en av gatene vi gikk.

I Ålborg er det utallige spisesteder og noe for enhver smak. Vi stopper der det faller oss inn, og går ikke nødvendigvis på de stedene som anbefales i guider eller gjennom reiseoperatører. Vi var på Jensen`s Bøfhus et par ganger, her er det god mat og god service. Vi var på et sted som heter Spisehuset Kniv & Gafffel, her var det god atmosfære, god servise og nydelig mat.

Vi var på Søgaards Bryghus, her spiste vi Nachos og tok mini øl smaking. Vi valgte den som heter Tester og består av 6 x 4 cl. Fint å teste, og vi fant hver vår som vi ønsket å kjøpe i halvliter, denne hadde jeg ikke valgt om jeg ikke hadde smakt den først. Jeg syntes det er spennende å prøve noe annet enn det som er vanlig.

I Ålborg er det også noe som de kaller Beerwalk, hvor en av stedene er nettopp Søgaards Bryghus, det gjorde vi ikke denne gangen, men vi var innom flere av pubene som er med i denne Beerwalk`en. Det er mange puber i Ålborg, vi liker godt Irske puber og var på The Irish House og The Harp, I tillegg var vi innom O´Learys og John Bull Pub, vi velger puber for vi liker stemningene som det ofte er på de stendene.

I Ålborg finnes mye mer å gjøre enn det jeg har beskrevet, vi hadde sikkert vært mer ute hvis været hadde vært bedre. Det er mange flotte parker og havneområdet er veldig fint, men da er det greit at at går an å sitte ute. Det er shopping av alt mulig og et utvalg som passer alle, det er fra kjedebutikker til de små med helt annet utvalg.

Vi kommer garantert å reise tilbake til Ålborg, for det er mye mer å se og gjøre, flere steder hvor jeg har lyst til å spise og mye som kan utforskes. Jeg liker å gå på steder der det ikke er fullt av folk og da finner jeg mange flotte bygninger, parker og annet som jeg ikke hadde sett hvis jeg hadde holdt meg kun i sentrum der alle andre er. Jeg anbefaler å gå inn på Visit Aalborg, her finnes det meste av det jeg har beskrevet og så klart mye mer enn det.