Å feie for egen dør

Nok en gang dukker det opp et tema som jeg fikk behov å skrive noe om. Det går på at noen tror de vet hvordan andre har det ut ifra hvordan en ser ut, og av bilder som blir lagt ut på sosiale medier. Det går på hva en bør og ikke bør gjøre når en er sykemeldt over tid, og hvordan det kan påvirke tanker og føre til snakk blant mennesker rundt oss. 

Jeg har vært sykemeldt i åtte uker, og har gode og dårlige dager, har skrevet flere innlegg om dette tidligere. En dag fikk jeg høre " så godt du ser ut " da sa jeg tusen takk så hyggelig. Det var en av de dagen som jeg virkelig hadde det trøblete, men jeg tenkte takk og lov at det ikke syntes på utsiden hvordan jeg har det. Det har vært sånn jeg har tenkt til nå......men kanskje jeg også kommer dit at jeg syntes det hadde vært greit at det syntes på utsiden. For da behøver ikke andre å mene hva jeg burde gjøre, og ikke gjøre og hvordan jeg prioriter. Mange har den tanken om at kan en gå en tur i skauen så kan en også gjøre mye annet. De som ikke har brukt å gå på tur som terapi, forstår ikke verdien av hva en tur kan gjøre for kropp og sjel. Det er i skauen det er fred og ro, og det å gå nye steder og få sansene igang er gull, når dagen ikke er den beste. Fordi om jeg er ute å går, er det ikke trening. Det er alt fra rusletempo til et at jeg blir svett, men det er ikke det som viktigste i denne sammenhengen. Det er å hente energi fra naturen, og ta i mot de mange inntrykkene jeg får når jeg er på en tur. Stillheten, roen og fokus på her og nå gjøre noe med hele meg. 

Jeg har som mål, og jobber med at jeg skal se godt ut, for det er viktig for meg. Hvordan jeg har det inni meg er det kun jeg som vet. Jeg tar meg sammen når jeg er ute, og noen ganger smiler jeg selv om jeg har mest lyst til å gråte. Hvor lett tårene sitter og hvordan jeg har det er det kun jeg og min Kjære som vet. 

Det er mange grunner til at folk er sykemeldt over tid, og da er det gull verdt å være ute. Det er forsket mye på hvor viktig det er å være ute, holde kroppen i aktivitet og være sosial. Faren er når en begynner å mure seg inne, for det kan forsterke de psykiske utfordringen en har, og en kan bli deprimert. Tenk på alle de som har progridierende sykdommer, noen dager kan de gå ut med krykker, andre dager må de bruke rullestol. Tenk på de med revmatisme, en dag ganske så fin, neste dag kan være helt forferdelig og en kommer seg ikke ut av sengen. Burde de også holde seg inne de dagene som er bra ? 

Det å la tankene gå innom hodet før en kommer med kommentarer på hva andre gjør/ ikke gjør kan være lurt. Husk du er ikke hjemme hos noen, du vet ikke hva som skjer når en person gå innenfor sin egen dør, du vet egentlig svær lite om den du har kritisert. Hva med å spørre, om det er noe du lurer på ? Kanskje du kunne fått oppklart det du lurte på, så hadde du sluppet å sitte å pratet om andre bak deres rygg. 

Jeg ønsker at folk kan feie litt for engen dør, og når det gjelder temaet langtidssykemeldt så kan du når som helst havne der selv. Da er det stor sannsynlighet også beste for deg å komme deg ut på tur, slik at du ikke murer deg inne og får psykiske problemer. Mange ganger på denne bloggen har jeg skrevet at jeg tror det er mye misunnelse som gjør at folk pratet negativt om andre. Men det er vel ikke noe å være misunnelig på en som er langtidssykemeldt, for det er faktisk en grunn til at en er borte fra jobb. 

Avslutter med noe ord som datt inn i hodet mitt når jeg satt å skrev; 


Vær mot andre, 

slik du vil at andre skal være mot deg. 


Kommentarer