Å ha troen på at.....Det ordner seg

Jeg holder på å pakke, men denne gangen pakker jeg ikke til en ny tur. Nå dreier det seg om å pakke alt vi eier og har. Noe skal leveres, noe skal kastes og resten pakkes ned klart til flytting. Vi har kjøpt oss leilighet, og tar over i slutten av denne måneden. Siden jeg fortsatt er sykemeldt holdere jeg på å pusle litt med dette hver dag. Jeg satt akkurat å tenkte at mitt normale jeg hadde sikkert vært ferdig noen dager etter vi hadde fått bekreftet at leiligheten var vår. Nå har jeg brukt flere uker og er forsatt ikke i mål, men sånn er det for tiden noe jeg bare må innse. Som jeg har skrevet før har jeg hele tiden mål for hva jeg skal gjøre. Jeg har lapper som jeg krysser av på etterhvert som jeg har gjort det jeg har planlagt, men jeg setter meg gode tidsfrister. 

De siste uken har jeg teste ut hvordan jeg takler stress, ved å ha to avtaler om dagen flere ganger i uka med tidsmarginer som ikke er for romslige. Jeg har vært med på møte på jobben, jeg har gått til behandling hos osteopat, og flere timer hos tannlegen på grunn av rotfylling, med mer.

Jeg har også vært på Raskere tilbake, det er nasjonalt prosjekt som ble etablert i 2007. I distriktet her er det et samarbeid mellom Sykehuset i Vestfold og Psykiatrien i Vestfold. Jeg har vært i en kort individuell informasjons samtale, to kurs dager på 2 1/2 time, og i dag har jeg vært i individualsamtale med fysioterapeut. Det som har vært tema de to kurs dagene er akkurat det samme som jeg jobber med. Allikevel har det vært nyttig med repetisjon, og spennende å høre hva andre i gruppen tenker om de ulike temaene. Vi pratet om alminnelige helseplager, rygg og nakkeplager, lettere psykiske plager, og hvordan mestre plagene. Temaene går mye i hverandre, og det er lett å kjenne seg igjen. Det blir litt hva er hva ? Har jeg depresjonplager eller skylles det stresset ? Har jeg angst, eller reagerer jeg på den måten jeg gjør fordi jeg er sliten ? Jeg anbefaler deg om du er sykemeldt eller står i fare for å bli sykemeldt, snakk med legen din om Rasker tilbake, og hør om muligheten for å bli henvist. Jeg kan anbefale dette til alle hvis du kjenner deg igjen i temaene, også om du har erfaringer. Det er flere tilbud enn det jeg har nevnt, men det får du mer informasjon om hvis dette blir aktuelt for deg. Hadde jeg vært på dette kurset for tre uker siden hadde jeg vært på et helt annet sted enn jeg var nå. Jeg har brukt de siste tre uken effektivt i forhold til hva jeg tenker om min situasjon, og hva jeg ønsker å gjøre videre i mitt liv.

Den erfaringen jeg har gjort meg i disse 11 uken jeg har vært sykemeldt er gull verdt å ta med meg videre i livet. Når jeg har møtt motgang, har jeg alltid tatt det med meg som en læring på godt og vondt. Jeg har jobbet meg gjennom motgangen på min måte, og oftest har jeg kommet styrket ut. Noe som også ser ut til å skje denne gangen. Jeg har sittet å skrevet ned hva jeg må gjøre, og hvordan jeg skal få det til. En viktig faktor for meg og som vil endre mye er å selge huset og flytte i leilighet. Det vil gjøre hverdagen enklere med tanke på alt som må og bør gjøres i et hus. Jeg har også tatt ander grep som gjør at hverdagen blir noe enklere. Når det gjelder jobb har jeg noen ønsker og noen tanker, men det må jeg ta underveis.

Jeg har troen på at det meste løser seg, og at jeg nok en gang kommer styrket ut av noe som for bare noen uker siden virket helt håpløst. Et av mine livs mott er...; Det ordner seg !

Avslutter i dag innlegget med hele teksten til Jahn Teigen sin Optimist. Denne har jeg hørt mange ganger, og andre har sagt til meg at de også har hørt på denne når de trenger å tenke at det ordner seg;


Jeg står i mørke skimter lyset i det fjerne 
Det er så kaldt jeg søker varme fra en stjerne 
Jeg tenker opp når jeg er nede for jeg er en Optimist

Jeg har et håp hver gang jeg går omkring i blinde 
Det finnes en sol i oss som snart skal begynne å skinne 
Som får meg opp når jeg er ned om og om og om igjen 

Jeg har en drøm at vi tar vare på hverandre 
Og gir det best i oss selv til alle andre 
Jeg tenker opp når jeg er ned om og om og om igjen 

Optimist, jeg vet det går bra til sist 
Så lenge jeg lever her er jeg en Optimist 
Jeg er en Optimist 

Jeg har en tro jeg har et mål som jeg skal finne
Jeg har en kraft og det er viljen til å vinne
Det får meg opp når jeg er nede om og om og om igjen.  

Vil at livet blir en dans i lyset
En dans for håpet og en dans for gleden 
En dans i frihet og en dans for freden 
Det skal gååååååå 

Optimist, jeg vet det går bra til sist 
så lenge jeg leve her er jeg en optimist

Optimist, jeg vet det går bra til sist 
så lenge jeg leve her er jeg en optimist

Optimist, jeg vet det går bra til sist 
Så lenge jeg lever her er jeg en Optimist 
Jeg er en Optimist 

Kommentarer