NAV sine krav til arbeid og aktivitet

Jeg har vært sykemeldt i nesten tolv uker, og har måttet forholde meg til NAV. Det har blitt noen forskjellige skjemaer i løpet av denne tiden. Noen helt uproblematisk, mens andre har vært litt sånn...er dette nødvendig ? Jeg syntes det er greit at NAV setter strengere krav enn de gjorde tidligere, og at en selv må være aktivt i når en skal tilbake i arbeid/ aktivitet. For meg har det vært positivt, og det har gjort at jeg har tenkt at jeg skal tilbake. Jeg var ikke klar forrige gang jeg var hos legen, men nå har jeg brukt de siste ukene effektivt. Så denne uken skal jeg begynne å jobbe litt. 

Dette har vært en kjempeprosess, og noe som har måttet til for at jeg har kommet dit jeg er i dag. Til å begynne med hadde jeg null energi, og jeg måtte presse meg igang. Jeg har vært i farten fra åttetiden hver morgen, og hatt noen mål for dagen hver dag uansett hvordan formen har vært. De dagne som jeg var veldig sliten og verket i hele kroppen, var sånn at jeg begynte å lure.... Kommer jeg tilbake i jobb ? Blir jeg bedre ? og flere andre tanker. Når jeg var hos legen sist følte jeg at hun presset meg, og hun ville at jeg skulle tilbake i en liten stillingsstørrelse. Det hadde blant annet noe med kravene til NAV, for det skal være god grunn for å gå sykemeldt mer enn åtte uker. Jeg klarte ikke å svare og tårene bare trillet, fikk etterhvert sagt at jeg fortsatt var veldig sliten, hadde mye vondt og trengte litt lenger tid. Jeg fikk inntrykk at hun forsto, og at jeg hadde det verre enn det kunne se ut til. Hun søkte meg til Raskere tilbake, og ville at jeg begynte å forberede meg på at jeg skulle i jobb.

Det at jeg fikk følelsen at legen presset meg, gjorde at jeg tenkte at jeg må ta tak. De siste ukene har jeg jobbet og jobbet. Det har gått på at jeg har sortert mye i meg selv, og hvordan jeg kan gjøre ting annerledes. Noe har vært letter å se med en gang, mens andre ting har vært vanskelig å forstå hvordan jeg skal klare å få til. For meg er det helt klart en kombinasjon jobb og privat, og at jeg over tid har hatt alt for mange baller i luften... samtidig. Jeg tenker at jeg har både positivt og negativt stress, og noe stress er bra, ...men. Blir det for mye av det negative stresset, og over tid så skjærer det seg før eller siden. Det var det som skjedde med meg, og derfor må jeg ta noen grep for jeg ønsker ikke å havne der jeg var. 

Jeg mener alle har godt av å ha kontakt med andre mennesker for å unngå isolasjon, som kan føre til psykiske helseplager. Jeg sier ikke at alle skal tilbake i jobben sin, men at det er viktig å komme seg ut blant andre. Ut på tur, møte noen på en Cafe, eller gjøre noe sammen med andre som du får energi av. Gjør du dette kan det være med på at det er enklere å tenke jobb. Kanskje ikke den du har i dag, men å tenke at du skal tilbake. Sånn har det vært for meg, jeg har vært ute på tur og holdt på med forskjellige ting som gir meg energi. Det har gjort så jeg ikke har isolert meg og har hatt positiv innvirkning på min prosess, og er med på at jeg er der jeg er i dag. 

Jeg syntes det er bra at NAV sine krav har blitt strengere, for jo lenger en er borte fra jobb/ aktivitet jo vanskeligere er det å komme tilbake. Samtidig må det være rom for å gi folk tid til å komme seg så en slipper å havne i en situasjon hvor en presser seg for tidlig, og blir sykemeldt på nytt etter kort tid. Det er ikke hensiktsmessig, og en må få kjenne hva som er riktig for seg. Jeg regner med at de fleste ønsker å fungere, og være en del av samfunnet......enten gjennom arbeid eller aktivitet. 

Om du har utfordringer i livet ditt, er det kun du som kan gjøre noe med det. Da er det viktig å sortere hva som ikke fungere og hva du eventuelt kan gjøre annerledes. Det er kun du som har fasiten i ditt liv, på lik linje som jeg har fasiten i mitt liv. 


Ønsker deg en fin dag, og en fin uke :)


Kommentarer