Telemarkskanalen

Jeg har lenge hatt lyst til å ta en tur på Telemarkskanalen, og hadde håpet å få det til i år. Siden vi var i Kragrø ble vi enige om å dra tidlig derifra. Vi hadde rutetider, men stresset ikke avgårde for å rekke båten. Vi ble som vanlig enige om å ta det som det kom, og se an. Vi ble enige om å dra til Ulefoss, men da vi kom frem hadde M/S Henrik Ibsen gått derifra. Vi valgte å parkere å gå rundt å kikke rundt ved Ulefoss slusene. 

  

 

 

Da vi mistet båten der, ble vi enige om å kjøre til Lunde for da hadde vi god tid. På vei dit kjørte vi innom Vrangfoss og fikk med oss M/S Henrik Ibsen  opp den siste slusa. 

 

Vi var fremme før båten i Lunde, vi satt der når den kom og jeg tok mange bilder, vi fikk også se at den gikk derifra. Vi tenkte at det var det, vi får heller dra tilbake en annen gang. Vi tok lunsj ved slusen i Lunde, og mens vi satt der gikk også M/S Telemarken derifra, og så kom M/S Victoria som hadde startet fra Dalen den morgenen. 

 

Vi fant ut at vi ønsket å se M/S Victoria i Vrangfoss slusene og kjørte tilbake dit. Der er det fem sluser, og det er den største av slusene i Telemarkskanalen. Det er mye historie ved Vrangfoss slusene og det var spennende å gå rundt både ved selve slusene og bygga rundt der.

Først M/S Telemarken gjennom de fem slusene. 

 

 

   

   

Så kom dronningen M/S Victoria gjennom og ut av slusene, vi fulgte henne gjennom og så hvordan de fyller og tømmer slusene.

   

  

  

 

Vi bestemte oss for å følge M/S Victoria litt videre langs kanalen, og havnet til slutt ved Eidsfoss slusene.

 

 


Da Victoria var ute av siste sluse i Eidsfoss, var vi fornøyd for denne gang. Vi hadde fått med oss mer enn jeg hadde håpet. 

Da var det å gå tilbake til Vrangfoss, og lese om stedet og historien rundt kanalen og slusene. Vi leste at flere gikk av båten i Eidsfoss for å strekke på beina, og gikk på båten igjen i Vrangfoss. Brua som ble bygd da de holdt på med kanalen, raste sammen på 60 tallet, men er bygd opp igjen. Det var et utsiktspunkt og fint å gå langs kanalen. Er du i området anbefaler jeg deg å ta denne turen på beina.

 

Det tok fem år å bygge kanalen mellom Skien og Dalen, den er 105 km lang og har en høydeforskjell på 72 meter. Kanalen sto ferdig i 1892, og året etter var Kong Oscar II av Sverige - Norge på besøk og monogrammet hans er hugget inn i fjellet. 

 

Jeg hadde håpet at vi skulle få tatt båten, og vi kunne brå bestemt oss når vi var i Lund og hivd oss med. Noe vi valgte å ikke gjøre, men ble enige om heller å ha det tilgode. Vi ble også enige at det var spennende å se båtene i slusen fra land, og det var et greit alternativ den her gangen. Vi kunne tenkt oss å ta turen som kalles, Telemarkskanalen i et nøtteskall, som er båttur fra Ulefoss til Lunde og buss tilbake. 

Dette ga mersmak, så jeg regner med at vi kommer til å dra tilbake til slusene og Telemarkskanalen en annen gang. 


Her er en side om;  


Kommentarer