Mobbing

Tema mobbing kommer stadig opp i sosiale medier og i media forøvrig. Når utfallet av mobbingen har gjort at det blir slått stort opp, kommer gjerne mange kommenterer. De fleste fremstår som de tar totalt avstand fra mobbing......men når de fleste tar avstand.........Hva er da grunnen til at så mange mennesker blir tråkket på eller mobbet daglig ?  

Jeg har skrevet om mobbing tidligere, jeg kan en del om temaet. I tillegg har jeg opplevd negative kommentarer på blogginlegg til en jeg er glad i. Jeg tenker på alle dere som uttaler dere, og skriver stygt om mennesker dere ikke kjenner. Hva er årsaken til det ?....... Jeg tror mange som slenger ut negative og stygge kommentarer, ikke er tilfreds i sitt liv. Det må jo være en grunn til at en velger å være ekle mot andre. Jeg har tidligere nevnt misunnelse, janteloven og tror nok det ligger mye i det. 

Grunnen til at jeg skriver dette i dager ar fordi jeg så en artikkel i Aftenposten om Jørgen Foss, som har vært leder i landsforeningen for overvektige. Du kan lese her, overskriften er; Det er begrenset hvor mye man greier å takle. 

Jeg har ikke fulgt med på alt han har uttalt seg om, og kommentarer han har fått. Noe har jeg lest, annet ikke, og jeg kan være både enig og uenig. Jeg skrive dette i dag for jeg ønsker å belyse den belastningen det må må være å stå i saker, og stadig bli rakket ned på. Ja......jeg vet at folk velger selv om de ønsker å uttale seg eller ikke, og på den måten å være offentlige. Samtidig er det ditt valg om du gidder å lese det du gjør. Jeg leser det jeg ønsker, og det som interesserer meg. Til nå har jeg valgt å ikke kommentert på blogginlegg eller artikler til folk jeg ikke kjenner. Jeg digger å være uenig......men det er vanskelig å få gode diskusjoner på nett, for det blir ofte til at det ender men personangrep og en glemmer å diskutere på sak. Det som foregår skriftlig kan gi mange misforståelser, og det er ikke rart. Jeg leser ut fra meg og tolker på min måte, på lik linje som du gjør det samme. Mange ganger kan en være enig, kanskje ikke i alt men i noe, problemet er bare at vi får ikke pratet sammen, og oppklart. 

Tenkt deg følgende.........du er den som blir omtalt og angrepet personlig for en sak du stå for, og noen skriver følgende kommentar om deg...." Noen burde skutt han rett i tryne"......syntes du det er greit ? Det syntes ikke jeg. I tillegg blir det tøft for familie og de nære å lese så mye stygt om en de er glad i. Jeg nevner noen navn så skjønner du kanskje hva jeg mener, kronprinsesse Mette Marit, Petter Northug, Tone Damli Åberge, Sophie Elise......jeg tror du har forstått hva jeg mener. Holdingen blant mange mennesker er......når de har valgt å være offentlige så kan de takke seg selv. 

Jeg skal juble hvis vi en gang kan komme dit at vi kan diskutere på sak. De verste nettrollene er som regel er anonyme, og det hadde vært fint å få gjort noe med. Jeg syntes det er bra at det har begynt å komme noen anmeldelser, og jeg håper det kommer flere.  

Jeg sier bare takk og lov for at jeg slipper å lese all den dritten om mine Kjære som det andre familier er utsatt for. Tenk deg om, uansett hva som blir publisert og hvor........er det alltid en person bak. Diskuter så busta fyker på sak, men ta avstand på personangrep.......for da går det over til mobbing. 

Ha en fin dag :) Om du mobber andre eller ikke vet du selv, og ønsker du å gjøre noe med det ligger fasiten hos deg. Det beste du kan gjøre er å prøve å sette deg inn i hvordan det er å være den andre, da kan det hende du forstår at det ikke er greit å mobbe.  

Avslutter med to sitat

Sterke mennesker dytter ikke andre ned, 
de løfter dem opp !
Disney junior

Du kan ikke være misunnelig 
og lykkelig på samme tid.
Frank Tyger

Kommentarer