Hverdager.....hvordan fylles dagene opp ?

Jeg har tenkte en del på hverdagene og hvordan vi fyller de opp med masse aktiviteter. Det kan fort bli for mye, og nesten så en ikke orker å forholde seg til alt en skal gjøre. Da tenker jeg på de ukene hvor det er avtaler hver dag, og kanskje også flere avtaler noen dager. Når jeg har hatt sånne uker har jeg alltid tenkt at jeg får ta en dag av gangen, og unngå å ha fokus på alt som skal skje. Sånn har jeg hatt det i mange år......alt for mange år. Dagene var fylt opp, først jobb, så var det avtaler til gitte klokkeslett så godt som hver ettermiddag / kveld. Når også helgen var fylt opp.......det var da jeg begynte å tenkte.....jeg får ta en uke av gangen, og sånn gikk dagene, ukene og årene. Om dette har vært en god periode eller ikke ? Tja.....det var mye positivt, men om jeg rakk å ense det er jeg usikker på......det ble nok heller som jeg har hørt..............at jeg har drevet et amok løp med meg selv. Jeg forsto det først da det som vanligvis ga meg energi begynte å tappe meg, og det var da jeg skjønte at jeg måtte tenke annerledes.

Det har tatt lang tid å innse at jeg ikke kommer til å klare det samme som før, som å være instruktør, drive med hard trening eller alt annet jeg holdt på med. Jeg har det siste året lært mye....veldig mye.....om meg selv og hvordan prioritere for å opprettholde energi og funger i mitt liv.

Jeg ble sykemeldt i mars i fjor, og til å begynne med gikk det ganske greit. Det var påske og jeg klart å gå turer på ski, og kose meg med det. Etter at jeg hadde vært sykemeldt noen uker, begynte jeg å kjenne at jeg hadde null energi og at jeg måtte presse meg til alt jeg skulle gjøre. Plutselig forsto jeg at jeg hadde presset meg for mye og kjørt på alt for lenge. Kroppen, hodet og alt sa stopp...............og jeg hadde ikke noe annet valg enn å ta det med ro og bruke tid. Jeg klarte ikke å trene, men fikk til en liten spasertur en gang i ny og ne. Etterhvert fikk jeg opp energien noe, men fortsatt var det så som så med fysisk aktivitet. Ved hjelp av ei venninne fikk jeg somlet meg til å begynne på yoga en dag i uka, og det var deilig for både kropp og sjel.

Vi hadde planlagt noen turer i fjellet i sommer, vi hadde også tenkt å gå trekanten i Rondane og gå til Snøhetta. Vi fikk til en tur i fjellet, men da var jeg helt på felgen i flere dager etterpå. Det ble derfor ikke noen flere turer i fjellet, ikke Rondane eller Snøhetta. Det ene etter det andre måtte skrinlegges, og jeg mestret dårlig jobb eller det å være sosial. Energien er det som hele tiden har satt meg helt ut, jeg har vært helt på felgen, og det har vært merkelig. I fra november og ut desember har jeg vært nesten på bunnen igjen, jeg har ikke vært deprimert, men følt meg nedstemt. Jeg vet at i mitt liv er det kun jeg som kan gjøre endringer, og jeg hadde bestemt meg for at jeg skulle snu tankene og prøve å komme meg i farten igjen.

Så fort det begynte å snø og det ble lysere ute, klarte jeg å motivere meg til å komme meg ut på tur. Jeg har hver dag, med unntak av en, gått turer på 30 til 90 minutter, og det har jeg gjort siden nyttårsaften. Noen dager har det vært tungt, men jeg klarer å motivere meg. Jeg går turer for jeg har noen mål for hva jeg ønsker å få til i løpet av året. Jeg har lyst til å komme meg ut på ski, og så vil jeg veldig gjerne gå til Snøhetta, og kanskje kan vi klarer å gå i Rondane til sommeren. Tiden får vise, men jeg er mer optimist enn jeg har vært på lenge, og jeg synes energien sakte men sikkert stabilisere seg noe mer enn tidligere.

Jeg skriver dette i dag, for jeg tenker på hvor fort gjort det er å legg inn for mange aktiviteter i uka. Vi kommer ikke utenom at det er mye som må og skal gjøres, men det går an å endre fokus til at det er noe du velger og ønsker å gjøre. Ved å bytte ut ordene må og skal med velger og ønsker blir det mer positivt ladd. Det er også slik at det du velger og ønsker gjør du for deg selv, mens må og skal gjerne er for andre. I tillegg går det an å legge listen noe lavere så en makter å stå i alt en skal gjennom i løpet av dagen.

Husk at det er du som må finne ut om det du driver med gir eller tapper deg for energi. Driver du et amok løp med deg selv.......kan det hende du havner der jeg er. Eller som mange andre få muskel og leddplager, lettere psykiske lidelser eller utmattelse av ulike slag. Med de erfaringene jeg har gjort anbefaler jeg deg å evaluere........hvordan du har det med tid i hverdagene, og om du har fylt opp dagen med for mye innhold. 

Ha en super dag, og kos deg hvor enn du måtte befinne deg. Nyt dagen og lev livet som best du kan, og husk det er akkurat her og nå du lever. 



Er alle dager like, 
er det fordi du har glemt å gripe det gode som skjer i livet 
mens solen går sin gang over himmelen.


Kommentarer