Kom mai du skjønne milde.......

For en hærlig start på mai :) Selv om måneden for vår del begynte med kulde og snø på hytta, har det kommet seg, og de siste dagene har vært helt fantastiske. Alle virker så fornøyd, og det ser ut som vi mennesker våkner til liv. På samme måte som dyr og plantene, og det har eksplodert når det gjelder planter på bare en uke. 


Fuglene kvitrer fra morgen til kveld, vi har også sett stålorm, buorm og hoggorm. Ikke det jeg liker best, men det er et sikkert tegn på vår / sommer. Nå som det har vært så varmt, så forsvinner de så fort de kan. Jeg har klart å moderere meg, og har slutta å hyle når jeg ser en orm. Jeg skvetter, men forholder meg til det jeg ser, og har klart å stoppet opp for å se på ormen, og til og med prøvd å tatt bilder. For noen år siden måtte jeg lese om hoggorm, for å finne ut mer. Det hjalp meg veldig og jeg har jobbet mye den redselen jeg hadde for ormer. Jeg er mer på vakt på denne tiden, men jeg klarer å gå alene i skauen og syntes ikke lenger jeg er så pysete som jeg var. Her er en side med informasjon om hoggorm; Hoggorm, WWF naturleksikon 



I mai har jeg klart å komme meg i gang med å gå turer, etter nesten å ha vært i dvale i mars og april. Det er så deilig og jeg har så godt av det. Hva som egentlig skjer når jeg dropper ut vet jeg ikke helt. Jeg tror det har med at jeg blir usikker når formen er dårlig og jeg har lite energi. Da er jeg redd for å bruker opp den lille energien jeg har på en tur. Om det tapper mer eller ei.......tja noe ganger tapper det, mens andre ganger ikke. Det som er vanskelig er at jeg ikke karer å finne ut av det..... men nå er jeg ihvertfall  i farten igjen, og er godt fornøyd med det. Jeg har gått turer alene, sammen med ei venninne og noen turer med min Kjære. Noen dager er det deilig å gå helt alene og bare sanse naturen, andre ganger er det veldig hyggelig å gå sammen med andre og skrævle. 



Vi bor på landet og her har det vært tid for våronn. Det er mye jorden i nærområdet der vi bor, og det er ikke fritt for at det lukter dritt innimellom. Det høre på en måte med det også, og nok et sikkert vårtegn.  


Jeg syntes det er flott med de store variasjonene av natur vi har i Norge. Her hjemme har vi skau og jorder som nabo, et kvarter unna er sjøen og flotte turmuligheter, et annet kvarter unna er noe flotte ferskvann hvor det også er fine turmuligheter. Så jeg syntes jeg er heldig som så lett kan komme meg ut på tur i ulik natur. 


I mai har jeg vært mer sosial enn jeg har vært på lenge, og det er veldig positivt. Nok en gang tenker jeg på ordene til Per Fugelli, " Mennesket er menneskets helsekilde ", og må si at det er veldig sant. I forrige uke hadde vi invitert noen til oss på mat og vin/ øl. Vi kosa oss masse, skrævla og lo, sånne kvelder er deilige og gir en veldig god energi. Lørdag var vi hos datter med familie hvor vi grillet, og jeg koser meg alltid masse sammen med barnebarna. Her er bildet fra lekeplassen, storesøster var hos ei venninne så hun ble ikke med på bildene.





Søndag var vi i bursdag hos en nevø, og det var også veldig hyggelig, og det ble en flott dag. I går var jeg på kurs, og sammen med en av kolleger jeg setter stor pris på, det i tillegg til mange andre hyggelige folk. Det ble en veldig bra dag det også. Det å være sammen med flotte mennesker som jeg hygger meg sammen med.....gjør dagen super. Jeg håper formen blir mer stabil så jeg klarer å være mer sosial. For er det noe jeg har savnet når jeg har vært i dårlig form, så er det nettopp det å være sosial. Det å møte mennesker, skravle og le og få påfyll av energi er viktig. 

Mai har så langt vært fantastisk på mange måter, og jeg håper resten av mai blir like bra. Jeg vet det er mitt ansvar at dagene blir bra, men noen ganger syntes jeg det er vanskelig å få det til. Jeg vil så mye mer enn hva jeg klarer, og min største utfordring er å sette grenser for meg selv så jeg opprettholde energien og ikke blir tappet. Denne balansegangen sliter jeg veldig med. I dag ser det ut til å bli nok en fin dag, ikke så varmt som i går, men det gjør ikke noe. Snart skal Luna og jeg gå en tur, senere i dag skal jeg til frisør og det er alltid hyggelig. Ut over det for jeg se hva dagen bringer. 

Ha en fin dag, og husk......hev blikket, bruke sansene og kjenn at du lever.   

Vær interessert i livet slik du ser det; 
i folk, ting, litteratur, musikk - 
verden er så rik. 
Den pulserer ganske enkelt med rike skatter, 
vakre sjeler og interessante mennesker. 
Glem deg selv. 
(Henry Miller 1891 - 1980)




Kommentarer