Klær til glede og besvær

Da vi flyttet i leilighet var det kun en gang jeg lurte på hva jeg hadde gjort. Det var den dagen jeg tok med klærne og skoene mine. Det var ikke plass til det jeg hadde og jeg ble kjempe fortvilet. Dagen etter dro jeg å kjøpte stativ og trådkurver som vi satt i et skap, som skulle vært til utetøy og sko, itillegg kjøpte jeg bedrollere. Jeg måtte sorter ennå mer enn jeg hadde gjort. Jeg ga bort mye, kastet en del og tok med noen klær og sko på hytta. Det hjalp litt, men fortsatt syntes jeg det var for liten plass. I de få skapene vi hadde skulle det være plass til klær, sko, håndklær, sengesett og mye annet. Det har heldigvis gått seg til, vi har fått flere skap på badet, mer hyller i skapene og hengt opp flere knaggrekker. Vi har kjøpt kurver, bokser, noen puffer, sjeselong og skoskap. I sjeselongen fikk vi plass til sengetøy, ekstra dyner og puter.   


For rundt fem måneder siden satt jeg å så på bilder fra flere år tilbake. Det jeg oppdaget var at mange av de klærne jeg hadde på bildene fortsatt befant seg i skapet. Da bestemte jeg meg for at jeg skulle skifte ut garderoben, og denne gangen skulle jeg gjøre en skikkelig jobb. 

Jeg prøvde alt av klær. Det som var for lite, og det var en del, ga jeg bort. Itillegg ga jeg bort de klærne jeg var lei av å bruke, og jeg kastet slitte t -skjorter og annet. Til slutt var det ikke så verst i skapene, kanskje ikke så rart, for det var nesten tomt. Problemet ble da at jeg hadde lite klær å ha på meg i hverdagen. Jeg dro å kjøpte noen t-skjorter, topper, et par olabukser og gensere. Jeg måtte også kjøpe meg et par treningsbukser og topper. Treningstøyet hadde jeg vist gitt bort når jeg ikke hadde plass til klærne mine. Jeg trena ikke på den tiden så jeg anså vel at de tok opp unødvendig plass. Da jeg skulle til Rauland måtte jeg ha litt nytt tur tøy, og jeg kjøpte ull, bukse og jakke for det jeg hadde var både gammelt og slitt, og kanskje litt trangt. Jeg hadde også veldig lyst på noe nytt. Etter de nye innkjøpene klærne hadde jeg igjen litt i skapene, men ikke overdrevent siden alt som ikke passet var gitt bort. Jeg syntes det var deilig å ikke ha mer enn det jeg trang. Pluss noe som er litt nostalgi og noe som jeg tenker jeg kanskje kommer til å bruke.

I løpet av de siste månedene har jeg gått ned ca syv kilo, og de nyinnkjøpte klærne er minst en størrelse for store. Jeg fant ut at alle klærne jeg hadde var for store.........Jeg hadde jo gitt bort alt som var for lite noen måneder tidligere. Da var det ut å handle igjen, og jeg kjøpe et par nye olabukser, noen t-skjorter og litt annet. Nå har jeg ikke gitt bort de klærne som er for store, så nå har jeg igjen klær i to til tre forskjellige størrelser........og det skulle jeg ikke. Jeg syntes det er vanskelig å kvitte meg med klærne som nesten ikke er brukt......men.......Da er jeg tilbake der jeg alltid har vært, spare på klær som ikke passer i tilfelle jeg igjen kan bruke dem. Nå mens jeg sitte her og skriver, tenker jeg at....nei for pokker..........Jeg er fornøyd med vekta og jeg ønsker å være der jeg er nå. Da må jeg jobbe med det, og jeg tror jeg velger å gi bort alt som ikke passer en gang til. 

Dette er litt som det har vært for meg i alle år. Jeg har gått opp i vekt og ned i vekt, og har spart på klær i ulike størrelser. Da vi hadde hus og veldig god plass, kunne jeg fylle opp. Da hadde jeg mye av alt....også klær. Det var klær jeg tenkt jeg kom til å bruke.....noe som sjelden har skjedd. Nå har jeg ikke lenger plass til å spare på alt, og det er veldig deilig. Jeg bør ikke ha mer enn jeg trenger, og når jeg får til det ......Da har jeg god plass i de skapene jeg har....og.....da blir det forhåpentligvis klær til glede og ikke til besvær. 

Da ønsker jeg deg en fin dag, med eller uten fulle garderobeskap med klær som passer eller ei.



Kommentarer