Pause fra jobben

Jeg har nå kasta inn håndkledet og tatt meg en pause fra jobb. Da jeg var på Rauland fra 1 juni til 1 juli var jeg i veldig god form, det var så klart flere ting som spilte inn. Det var et fantastisk vær de første 14 dagene, og det hadde en gunstig innvirkning på kroppen min. Jeg hadde kun meg selv å ta hensyn til, og ut over det som sto på timeplanen kunne jeg gjøre akkurat det jeg ville. For meg ble det fysisk aktivitet, mye refleksjon og rikelig tid til time out og hvile.

Fra skautur 03.10. 

Før jeg dro til Rauland jobbet jeg to halve dager i uka, noe jeg har gjort i over et år. Fra juli og frem til september har jeg jobbet en del mindre, for jeg har tatt ut alt jeg har på fleksilista fra tiden før jeg ble syk. Jeg hadde blant annet 5 1/2 uke sommerferie, og en drøy uke ferie i slutten av august. Da jeg var på møte med NAV i begynnelsen av september tok jeg opp at jeg bruker mesteparten av energien min på å jobbe to halve dager i uka. Vi snakket rundt temaet og hva videre, hun ville at jeg tok det opp med legen og i samråd med henne ta en avgjørelse om jeg burde ta pause fra jobb en periode. Jeg var hos legen noen dager senere, og hun mente helt klart at jeg hadde behov for en pause, for å prøve å komme meg opp igjen. Vi ble enige at jeg jobbet ut september, så fra og med denne uka har jeg nå en pause fra jobb. Hvor lenge den varer ? ......Det vet jeg ikke per i dag.  

Fra skautur 30.09

Jeg får stadig spørsmål om hvordan jeg har det, noe jeg setter pris på. Svaret jeg stort sett gir er at det går veldig opp og ned. Noen dager er det et ork å komme seg i farten om morgenen og alt som skal gjøres utsettes og blir tiltak å få gjort. Energien er på bunn og det koster mye å gjøre lite. Andre dager er energien bedre, og da får jeg til mer. Fortsatt er kunsten å balanserer så jeg ikke gjør at for mye på bra dager, for da kommer det gjerne en smell noen dager senere. Nå som høsten har kommet med tåke, regn og vind, har det for min del igjen begynt med intensiv verking i kroppen. Det verker i nakke, skuldre, armer og fingre som det har det gjort lenge, i tillegg har det begynt å verker andre steder i kroppen, noe jeg ikke syntes er greit. 

01.10, rett ned i veien fra der jeg bor

Hver morgen er det å få på pulsvarmere så jeg får varme til å få fingrene i gang, da de er helt stive om morgen. Jeg trenger også god tid til å komme igang så jeg kan begynne å virke, det kan ofte hjelpe med en varm dusj. For meg så er det klart en kombinasjon av vondt, verking og liten energi som gjør at jeg ikke fungerer i min hverdag. Det medfører andre negative konsekvenser som lite søvn, lite ork til å være i fysisk aktivitet, noe jeg er helt avhengig av for å ha det bra. Jeg stresser meg opp av unødvendige ting, og det tåler jeg ikke og da kan jeg bruke flere dager på å komme meg igjen. Det blir en ond sirkle som er vanskelig å komme seg ut av. 

Fra skaugtur 01.10

Ved å ha en pause fra jobb, betyr det at jeg nå kan ta hensyn til meg selv og gjøre det som er bra for meg. Jeg prøve å komme meg ut av døren hver dag, på butikken eller annet, eller på korte eller lengre turer i det flotte høstværet som er nå. Jeg håper siden jeg nå ikke må eller skal noe, kan gjøre at jeg kan komme meg i en bedre form enn jeg har vært de siste. Det så jeg forhåpentligvis kan klare å funger bedre i min hverdag. 


Da ønsker jeg deg en fin dag, med eller uten utfordringer. Nyt en vakker høstdag, og prøv å legg inn tid til å gjøre noe som er bra for deg. 

Høstens magiske farger er her
 nyt flotte dager hvor enn du er.
Kom deg ut og ikke vent
 tiden går og så er det for sent. 

Kommentarer