Rundtur Tempelseter - Høgevarde - Gamleseter - Tempelseter

Jeg har vært alene på hytta noen dager, og hadde bestemt meg for å få til en tur i fjellheimen, en dag formen og været var bra. I dag var det en flott dag, så det var godt egent til en tur. Jeg pakket sekken og kjørte opp til Tempelseter, målet var Høgevarde. Da gikk jeg som jeg pleier fra parkeringen og oppover. 

Til Høgevarde er det barer å følge merket rød T. og så er Ranten et godt referansepunkt i Eggedalsfjella 
 Det hadde regnet flere dager, så det var en del vann i stien
 På vei oppover
Her ved krysset ved Raudmyra. Til høyre er mot Høgevarde og Norefjell, og til venstre er mot Gråfjell og Haglebu. 
Jeg gikk videre til jeg kom over toppen hvor Høgevardehyttene kommer til syne.
Det var litt vind, men ikke verre enn at jeg ville gå til toppen.
Jeg gikk opp der jeg vanligvis pleier, og da blir vannet og hyttene på høyre siden
Her på ei oppover, og på toppen av Høgevarde som er 1459 moh.


Jeg fant en plass i le så da ble det lunsj på Høgevarde

Etter å ha spist, nytt utsikten og tatt mange bilder, var det å komme seg ned igjen. Da gikk jeg ned på motsatt side og i retning mot hyttene.

Her er ny og gammel hytte, det er Drammen og omegn turistforening som har hyttene. Her kan du lese om; Høgevarde hytta (den gamle)  og Høgevarde hytta (den nye)


Jeg hadde bestemt meg for å gå en annen vei ned, og så jeg gikk fra hyttene i retning mot Norefjell.

Det går parallelle løyper en kort periode, den til venstre går til Norefjell, den til høyre går til Gamleseter og til Tempelseter. Planen min var å finne blåmerket løype så jeg kunne gå tilbake til Tempelseter.
Jeg bommet og så ikke hvor jeg skulle tatt av, for å følge blåmerket løype. Da jeg skjønte at jeg hadde gått for langt nedover, bestemte jeg meg for å fortsette. Jeg tenkte at enten så kommer jeg til en sti som går mot Tempelseter, eller så havner jeg i nærheten av Gamleseter. 

Etter å ha gått ganske langt kom jeg frem til Gamleseter, og da valgt jeg å følge skiløypa tilbake til Tempelseter. Hadde jeg snudd når jeg skjønte at jeg hadde gått for langt, hadde det vært kortere enn å gå nedom Gamleseter.  
 Så var jeg tilbake ved utgangspunktet, og det var jeg godt fornøyd med.
Nok en gang ble det en fin tur i fjellet, men lenger enn jeg hadde planlagt på grunn av at jeg mistet den stien jeg skulle fulgt. Været holdt seg bra og det var opphold hele tiden. Jeg hadde med vann, frukt og sjokolade så jeg fikk påfyll, det sørger jeg alltid for når jeg er på fjelltur. Fra parkeringen til Raudmyra bruker jeg ca 1 time og derifra til Høgevarde ca 45 minutter. Jeg går ikke fort, men ganske jevnt. 

Hvis været er godt anbefaler jeg å gå til Høgevarde, her er det en fantastisk utsikt og på klarsværdager kan en se et enormt området. Jeg har lest at det er utsikt på et området på ca 40 000 kvadratkilometer på Høgevarde, til sammenligning med Gaustadtoppen sine 60 000 kvadratkilometer eller Galdhøpiggens sine 35 000 kvadratkilometer. Det er absolutt verdt turen, og det er en flott tur som jeg anbefaler alle. Ta med mat og litt ekstra påfyll, og noe vindtett og ekstra skift i sekken, da det ofte trengs når en kommer til toppen. 


Kommentarer