Prioriteringer

I det siste har jeg lagt ut en del bilder på FB, Instagram, Snapchat og her på bloggen, fra reiser, turer og opplevelser. Kanskje det er dumt av meg å gjøre det, men det er dette som gir meg energi og glede i livet, i tillegg til å være sammen med de menneskene som er viktig for meg.

Jeg kan tenke meg noen sier......Hvordan orker hun alt hun gjør, og ikke kan jobbe ? Jeg syntes kanskje ikke det er så rart om noen har disse tankene. Det har jeg også hatt tidligere, men har nå fått en dyrekjøpt erfaring. Det er ingen som er meg og som vet hvordan jeg har det, og hvordan jeg prioriterer. Jeg har mange ganger sagt at jeg skulle ønsker de som var skeptiske skulle fått vært meg i noen måneder. Selv om jeg ikke unner andre å ha det sånn som jeg har det for tiden. Jeg opplever en bedring på noen områder, men jeg er langt ifra å være meg selv og kunne gjøre alt jeg ønsker og har lyst til å gjøre.

Om jeg skal noe som involverer andre må jeg ha retrettmulighet, det gjelder også for min nære og noen få jeg er sosial med for tiden. Konserter, show og tilsvarende kan jeg bare droppet, da det blir for mye folk, støy og inntrykk. I samfunnet vårt blir vi ofte målt i det sosiale. Det er hva slags fester og turer vi er på sammen med andre, hvor mange venner vi har på FB, likes osv. De siste årene har det blitt så viktig for meg å måle kun i meg selv og i det som gir meg energi. Jeg har ikke mange rundt meg for tiden, men de jeg har er gull verdt for meg. De har prøvd å sette seg inn i hvordan jeg har det, og har respekt for de valgene jeg tar....Det gjelder også at jeg i perioder dessverre må velge de bort. Jeg må prioritere beinhardt.......om jeg ikke gjøre det kunne jeg fort vært mye dårligere form, enn jeg opplever at jeg er.

Når vi dra på turer eller ferie må jeg planlegge det meste ned til minste detalj, og i god tid før vi skal dra. Jeg har begynte å pakke mange dager før vi drar på tur, for jeg må være sikker på hva jeg har med meg. Blir jeg usikker kaver jeg meg opp og begynner å tenke masse og det påvirker meg på en veldig negativ måte. Da klarer jeg dessverre også å stresse opp min Kjære, derfor denne planleggingen. Om vi skal med fly eller annet hvor de er mange mennesker prøver jeg å skjerme meg. Jeg har med strikketøy, bok og musikk for å ha noe å konsentrer meg om. Da merker jeg ikke andre menneskene så godt, dette er viktig når jeg har dårlige dager. Om jeg har en gode dager kommuniserer jeg med andre, og det digger jeg når jeg får til.  

I fjor var jeg på Rauland, der fant jeg tilbake gleden av fysisk aktivitet og det med å gå turer i naturen, og spesielt i fjellet. Der ble det jobbet mye med hva som tappet og hva som ga meg energi. Det var på Rauland jeg innså at jeg ikke lenger kan drive hardtrening og ikke være instruktør. I det året som har gått har jeg tatt en del kloke valg når det gjelder fysisk aktivitet. På Rauland fikk jeg ofte høre.....Lillian, bruk beina. Det er der jeg har min styrke og jeg henter disse orden frem når jeg trenger de, på turer.
Tilbake til det med prioriteringer. På gode dager kan jeg gå mange timer i fjellet. Jeg blir sliten, men etter turen kan jeg legge med på sofaen og kjenne god følelsen av å ha brukt kroppen. Jeg vet aldri om nest tur blir dagen etter, eller om jeg må vente en uke eller lenger på grunn av form. Hadde jeg vært en time i byen og det hadde vært mye folk, hadde jeg vært like sliten som en lang fjelltur. Men da uten den herlige følelsen som jeg opplever etter en tur i fjellet. I  byen er det mange inntrykk, impulser og mye jeg må forholde meg til, og som påvirker veldig. På dårlige dager drar jeg ikke til steder hvor jeg må forhold meg til andre, jeg har flere ganger snudd på vei til noe jeg har skullet.

Det å gå i fjellet er stillhet, inntrykkene jeg tar inn velger jeg, og jeg driver egen terapi på turene i fjellheimen. Samtidig så er det alltid....turen som er målet......og jeg kan snu når som helst. Jeg har blitt god på å følge fjellregel nr 8; Vendt i tide - det er ingen skam å snu. Men for meg gjelder den ikke bare i fjellet, men det meste jeg gjør i livet.
Jeg får energi av å være på turer og opplevelser i naturen, ved sjøen og på fjellet. Jeg får energi av å sitte alene på hytta å lese, stikke eller rett og slett bare sitte på terrassen å se og lytte til naturen.
Jeg har fått advarsel at jeg ikke må være for mye i eget selskap, for jeg blir mer var på alt av innrykk jeg møter når jeg har vært alene noen dager. Jeg jobber hele tiden med meg selv, for jeg ønsker å bli mer stabil enn jeg er for tiden. Jeg håper at tiden fremover kan gi meg noen svar og at jeg igjen ikke behøver å tenke hvordan jeg prioriter....men kan gjøre akkurat det jeg ønsker og har lyst til uten en hel masse planlegging og rettrettmuligheter. Jeg merker veldig når jeg har det godt med meg selv og trives, og det er i de settingen jeg har nevnt over og sammen med de rette menneskene.

Da ønsker jeg deg en god dag, jeg håper du klarer å prioritere det som er viktig for deg, og at du velger bort det som tapper. Vi har alle mange valg i livet, men det er opp til hver og en å finne ut hvordan en ønsker å leve sitt liv. 

Kommentarer

  1. Fint skrevet, du vet hva som er bra for deg og du kjenner hva kropp og hode orker. Hva andre tenker eller ikke tenker trenger ikke du bry deg om. Fortsett og gjør det som er godt og bra for deg. Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig tilbakemelding, Anita. Må nok bare gjøre det som er bra for meg, om jeg skal komme meg opp og videre. Klem

      Slett

Legg inn en kommentar

Når du skal kommentere skriv i feltet. Det står kommenter som, har du ingen av nevnte identiteter velger du Anonym. Trykk publiser, da må du bekrefte at du ikke er robot.Trykk så publiser.