Multitasking....hva gjør det med helsa ?

Jeg har vært verdensmester i å multitaske, og det lenge før jeg hadde hørt ordet nevnt. Hva ligger så i begrepet multitasking ?.......Det er å gjøre flere oppmerksomhetskrevende oppgaver eller ferdigheter samtidig. Multitasking foregår relativt lett når to eller flere ferdigheter er godt innlært og kan utføres med liten grad av konsentrasjon, eks kjøre bil og prate med passasjerene. Fordi oppmerksomhet er en begrenset ressurs, vil det å utføre flere oppgaver samtidig generelt medføre redusert prestasjon. Eks. det å snakke i mobiltelefon og samtidig kjøre bil, gå utover kjøreferdighetene, en blir mindre oppmerksom, en reagerer langsommere og gjøre flere feil. Multitasking foregår lettere hvis ferdighetene en utfører samtidig ikke konkurrerer mot hverandre, eks som å høre musikk og vaske gulvet. Motsatt er det vanskelig å lese en tekst hvis en samtidig hører nyheter på radioen. (Store norske leksikon)  

En kveld satt jeg å så Praktisk info med Jon Almaas, da var ett tema Multitasking, og han som forklarte gjorde det på veldig god måte. Han kom med flere eksempler......Du sitter og jobber med noe som krever din oppmerksomhet så får du en snap som du åpner, da har du automatisk konsentrasjon flere steder. Vi blir avbrutt av andre når vi selv er midt i noe som krever vår konsentrasjon, da har du fokus på det du selv holder på med samtidig som du må fokuser på det den andre tar opp. Det ble også veldig tydelig  når Håvard Lilleheie og Jon Almaas skulle skrive Multitasking og tallene 1 - 12 på tavlen samtidig. Den ene skulle skrive ordet så tallene, den andre skulle veksle mellom bokstaver og tall. De startet på likt, men den som hadde en ting av gangen var ferdig en stund før den som skulle veksle mellom. Det ble også tatt opp at åpne kontorlandskap ikke er greit i denne settingen. Han anbefalte å lage en mappe (han kalte mappen gruble på), og flytte mail du ikke ønsker å svare på med en gang til denne mappen. Da kan du ta den ut av hodet og gå tilbake når du har tid til å ha fokus på den oppgaven.

Jeg har innimellom tenkt på at jeg multitasker, og spesielt når jeg begynner å gjøre flere ting på en gang. Det ender ofte med at jeg flyr rundt meg selv, blir super stresset  og til slutt vet jeg ikke hva jeg holder på med. Da tenker jeg det kan være lurt å lage en prioriteringsliste, og på den måten ha fokus på en ting av gangen. I dagens samfunn, mer enn tidligere, blir vi utsatt for multitasking overalt, noe mer stressende enn annet. De fleste er så godt som tilgjengelige 24 - 7, ihvertfall om en har telefon tilgjengelig med lyd hele tiden.

Før jeg ble syk, drev jeg med multitasking på et ekstremt høyt nivå, både jobb og privat. Jeg var lite tilstede i det jeg gjorde, for jeg holdt på med mange oppgaver samtidig. Hjernen min må ha vært på høygir hele tiden. Hodepinen forverret seg, og til slutt toppet alt seg med at jeg ikke husket hvor jeg skulle en dag jeg var på jobb. Jeg begynte også å merke at jeg var veldig stresset på en negativ måte, jeg ble veldig tappet for energi, jeg ble mer glemsk og jeg var ikke så på som jeg alltid hadde vært. Det ende med sykemelding.   

Jeg vet at multitasking ikke er bra for meg, og når jeg multitasker blir jeg mer stressa enn godt er. Jeg opplever at jeg ikke blir mer effektiv eller raskere ferdig, enn om jeg gjør en ting av gangen. Da mener jeg så klart de tingen som krever min konsentrasjon, og ikke det å høre på musikk og lage mat samtidig. Jeg tenker multitasking er negativt for helsa, og alle kan bli syke av å drive for mye med dette. Nå er det mange grunner til at folk multitasker, jeg har vært god på å holde meg i farten med alt mulig, for å slippe å kjenne etter på hvordan jeg har det. Det har vært min overlevelsesstrategi og det fungert helt til jeg gikk på smellen for 2 1/2 år siden. Nå sitter jeg her med en dyrekjøpt erfaring  og vet ikke om eller når jeg kommer meg i jobb. Jeg er helt sikker på at den rovdriften og multitaskingen jeg holdt på med, er hovedårsaken til at jeg er der jeg er i dag. 

Jeg jobber hele tiden med å ha fokus på her og nå, jeg jobber med å gjøre en ting av gangen og jeg jobber med å sette grenser for meg selv. Jeg er ikke i tvil.......Multitasking vil gjøre noe med helsa, om ikke umiddelbart.......så på sikt.   


Da ønsker jeg deg en fin dag. Om du multitasker så kan du tenke ......er dette bra for meg ? Hvis du er usikker på om det påvirker deg, ha det i fokus noen dager og tenk for ofte du multitasker i løpet av dagen. Jeg tror de fleste vil bli overrasket hvor mye de multitasker i løpet av en dag, og hvordan det er med på å påvirke konsentrasjon i det du gjør hjemme, på jobb eller i andre settinger. Hvis det påvirker deg på en negativ måte, er det kun du som kan gjøre endring ut ifra de erfaringene du har gjort deg. 

Verdier av våre erfaringer 
ligger ikke i hvor mye vi forstår, 
men i hvor klokt vi forstår. 
(Sir William Osler, 1849 - 1919)

Kommentarer